Persoonlijk contact cruciaal voor succes autodelen in de wijk

Klimaattransitie in de wijk

Het begon met het idee om samen met een buurtgenoot een auto te delen. Henk Kok, actieve bewoner van de Eindhovense Iriswijk, bouwde dat idee samen met inmiddels tegen de 30 wijkbewoners uit tot het autodeel-initiatief ‘Iris Elektrick’ waar nu drie eigen auto’s worden gedeeld waarvan twee tweedehands elektrische auto’s. “Het was voor ons een leerzaam proces, waar we een lange adem voor nodig hadden en waar ik ook veel nieuwe mensen heb leren kennen in de wijk”. Henk Kok neemt ons in dit artikel en bijbehorende podcast mee op de reis die hij en zijn medebestuurders van de Stichting Iris Elektrick hebben gemaakt om van het autodeel-initiatief een succes te maken. “En we leren nog iedere dag bij, want met de groei van ons initiatief worden we weer met nieuwe uitdagingen geconfronteerd”.

Randvoorwaarden en digitalisering autodelen

Hoe krijg je een deelauto verzekerd, hoe administreer je de kilometers en hoe realiseer je een eigen laadpaal met groene stroom? Allemaal hobbels die al door Iris Elektrick genomen zijn. Henk Kok: “We zijn inmiddels al een jaar of vijf bezig met de ontwikkeling, uitbreiding en optimalisering van ons initiatief. De opgedane kennis delen we ook graag met andere mensen in Eindhoven die in hun wijk een deelinitiatief willen starten. Omdat de binnenstad steeds autoluwer wordt en er strengere randvoorwaarden komen voor fijnstof, CO2-uitstoot en gezondheid wordt autodelen steeds interessanter. Bovendien spaart het veel blik op straat en kosten voor de deelnemers. Nu we het registreren van de autokilometers en het reserveren en vinden van de deelauto’s hebben gedigitaliseerd, wordt het kopiëren naar andere wijken heel eenvoudig.” 

Persoonlijk contact van belang

Henk noemt het ‘de warme kring’ en daarmee bedoelt hij de 25 tot 30 mensen die nu in de Iriswijk betrokken zijn bij dit eerste autodeel initiatief. “We kennen elkaar, weten wat we aan elkaar hebben en maken in vriendelijk overleg van het autodelen een gemak en plezier. Het succes zit hem juist in het persoonlijke contact, dus veel groter moet deze kring eigenlijk ook niet worden. Wij zijn geen commercieel autoverhuurbedrijf waar je in alle anonimiteit en tegen hogere kosten een auto kunt huren. Nee, wij zijn van en door de buurt en dat maakt het tot een voorbeeld initiatief voor anderen. Maar dat biedt ook uitdagingen, vooral wanneer de overheid nieuwe eisen gaat stellen aan bijvoorbeeld het beheren van een laadpaal of het mogen parkeren van onze deelauto’s in de wijk. Gelukkig hebben we nu een aantal nieuwe jonge ambtenaren getroffen op het stadhuis die goed geluisterd hebben naar de bedoeling en de vorming van ons initiatief. Zij zien de brug tussen hun beleidsdoelen, bijvoorbeeld op het vlak van gezondheid, wijkbinding en duurzaamheid en de concrete uitwerking daarvan in de praktijk.”

Benieuwd naar het hele gesprek met Henk Kok? Beluister dit dan hier op Spotify >>

Dit interview is onderdeel van het onderzoeksproject ‘Accelerating Just Climate Transitions in Urban Areas‘ van het Klimaatonderzoek Initiatief Nederland.

Gerelateerde artikelen

Duurzame of circulaire wijkinitiatieven ontstaan vaak ‘van onderop’

Klimaattransitie in de wijk

Milieucentraal bracht begin 2022 het rapport ‘Verkenning naar circulaire wijken’ uit. Een overzichtelijk en beeldend...

Lees verder

Het gewone leven van mensen moet het uitgangspunt zijn van de klimaattransitie

Klimaattransitie in de wijk

Hoe proberen wijkbewoners in Nederland bij te dragen aan minder opwarming van de aarde? Isoleren...

Lees verder