Hoe slimme communicatie een duurzaam wijkinitiatief vooruit helpt
Klimaattransitie in de wijk
Het begon met het idee om de eigen wijk schoner en groener te maken. De...
Tien jaar geleden startte de vereniging 040energie met het promoten en gezamenlijk inkopen van zonnepanelen. Nu geeft het ook energieadviezen bij mensen thuis en helpt het met het aanvragen van offertes voor allerlei verduurzamingsmaatregelen als isolatiemateriaal, ventilatie-units en warmtepompen. Marc Sprokel en Lugo Raaijmakers, beide bestuurslid van de vereniging 040Energie, lichten in dit gesprek hun motivatie en uitdagingen toe.
Marc en Lugo zijn betrokken geraakt bij de verenging vanuit een zorg om de huidige leefomgeving. “De opwarming van de aarde en de hele klimaatproblematiek die daar het gevolg van is waren voor mij de reden om aan te sluiten. En ik kan er vanuit mijn kennis en achtergrond ook een relevant steentje aan bijdragen” zegt Marc. Lugo beaamt dit en veronderstelt dat zorg om het milieu voor veel leden van de vereniging een motivatie is om zich ervoor in te zetten: “het verbruik van fossiel brandstoffen is eindig, en daar moeten we met elkaar wat aan doen”.
Marc en Lugo krijgen energie van succesvolle gesprekken die gevoerd zijn met mede-inwoners van Eindhoven. “Kijk, de gesprekken zelf zijn al vaak heel leuk omdat je nieuwe mensen leert kennen en ze verder kunt helpen. En wanneer je dan later hoort dat ze ook daadwerkelijk bijvoorbeeld zijn gaan isoleren, dan geeft dat voldoening”. De vereniging 040energie scoort ongeveer 40% op alle voorgestelde verduurzamingsmaatregelen, een mooie score. Waarom die andere 60% dan niet valt? “Dat is heel situationeel, soms kan het technisch niet uit, of financieel niet. En nu de laatste tijd met het zwalkende subsidiebeleid voor zonnepanelen of warmtepompen van de huidige regering valt het ook niet mee. Meer consistentie zou heel erg bijdragen het versnellen van energie besparen en verduurzamen”.
Marc vertelt: “Wat we nu merken is dat de early adopters, die zelf al wat kennis hadden over verduurzaming, via onze verenging wel grotendeel bereikt hebben. Maar de uitdaging is nu in hoe we moeilijker bereikbaren kunnen vinden. Hoe kunnen we hen de kennis geven, motiveren of een haakje vinden om eenvoudige besparingsmaatregelen te nemen?” Lugo vult aan: “Wij zijn hier nog, ook in samenwerking met gemeente, zoekende in, we weten niet goed hoe we die mensen kunnen bereiken. Wat we wel merken is dat een stukje financiering een drempel kan zijn. En op zich zijn er diverse subsidieregelingen, maar mensen weten die niet te vinden of vinden het moeilijk om aan te vragen. De overheid zou de regelingen veel eenvoudiger moeten maken en ook hulp kunnen aanbieden bij het aanvragen”.
“Start gewoon klein” zegt Marc. “Begin met een klein onderwerp en met een paar gelijkgestemde mensen. Er moet in de wijk natuurlijk wel een bepaalde behoefte zijn aan iets, maar dat merk je vanzelf wel. En ga dan gewoon beginnen. Zoek samenwerking op met de gemeente en bestaande initiatieven en kijk dan hoe ver je komt. Op het hoogtepunt van de energiecrisis net na de start van de oorlog in Oekraïne had onze vereniging 7.000 leden, nu zijn dat er 2.000. Dus wij maken een mooie impact.” Lugo: “Communicatie blijft wel een uitdaging, vooral nu we de minder makkelijk bereikbaren willen vinden. Welke middelen zet je in om mensen te informeren en betrekken? Een folder, nieuwsbrief, sociale media, langs de deuren gaan, of misschien dat allemaal wel? Mochten lezers of luisteraars van dit gesprek ideeën hebben, dan horen wij ze graag! (via 040contact23@040energie.nl)” .
Luister hier het hele gesprek met Marc Sprokel en Lugo Raaijmakers op Spotify.
Klik hier voor meer verhalen over de klimaattransitie op wijkniveau.
Dit interview is onderdeel van het onderzoeksproject ‘Accelerating Just Climate Transitions in Urban Areas‘ van het Klimaatonderzoek Initiatief Nederland.