25 jaar Milieubarometer: milieu-monitoringtool voor duizenden ondernemers

CO2-neutraal ondernemen

Dit jaar bestaat de Milieubarometer 25 jaar. Adriaan van Engelen, directeur van initiatiefnemer Stichting Stimular, blikt terug op het ontstaan van de Milieubarometer. De tool heeft zich door de jaren heen ontwikkeld als een van de meest gebruikte tools voor ondernemers in Nederland om hun milieu-impact te monitoren

Milieu informatie in grafieken communiceren

In de jaren ’90 begon Stimular met projecten gericht op afval- en emissiepreventie. Adriaan: “Op een gegeven moment kregen we veel rapporten. Vanuit die rapporten keken we voornamelijk naar de milieucijfers en kengetallen. Dat was al best goede kennis, maar het communiceerde nog niet lekker.” Tijdens een congres in Zweden kwam Adriaan op het idee om de informatie in grafieken te communiceren. Met dit idee ging hij terug naar Stimular en werd er gewerkt aan de eerste versie van de Milieubarometer. Samen met CE Delft werd een Excel-bestand gecreëerd waarin gegevens werden omgerekend naar grafieken op basis van milieukostenbaten-indicatoren. Zo is de samenwerking met CE Delft begonnen, en die loopt nog tot op de dag van vandaag.

Overgang van Excel op floppy naar online tool

De belangrijkste stap van de Milieubarometer was de overgang van een Excel-bestand op een floppy naar een online tool. “Na 500 milieubarometers liepen we ook wel vast met een Excel-bestand dat je verspreidt op een floppy. Het werd steeds lastiger de tool up-to-date te houden voor iedereen. Dus toen zijn we overgegaan naar een online Milieubarometer, wat best spannend was. Want in die tijd was het nog niet gebruikelijk om op internet jouw bedrijfsgegevens in een online tool te zetten.”

2007: lancering CO2-meter door minister-president Balkenende

Dat was het begin van de tool zoals we die tot op de dag van vandaag kennen. Ook begon hier de samenwerking met DreamSolution, de ontwikkelaar van de software en nog steeds vaste partner. Adriaan: “Wij waren een van zijn eerste klanten. Vandaar ook dat we al een hele geschiedenis met elkaar hebben.” Deze stap zorgde ervoor dat steeds meer organisaties inzicht kregen in hun milieu-impact. In 2007 heeft Stimular daar de CO-footprint aan toegevoegd. Stimular was ongeveer de eerste die over CO₂ monitoren ging communiceren naar bedrijven en voor de toenmalig minister-president Balkenende reden de CO₂-meter te lanceren.

2014: SS Rotterdam 2.500e gebruiker

In 2014 waren er al 2.500 actieve gebruikers met de SS Rotterdam als 2.500e gebruiker. Zo heeft Stimular organisaties zoals Verstegen, Blijdorp, Brabantia en vele anderen door de jaren heen geholpen hun milieu-impact inzichtelijk te maken. De Milieubarometer heeft zijn succes te danken aan de toegewijde partners, medewerkers en gebruikers. Zonder deze toewijding en ambitie om te werken naar een duurzame toekomst was de Milieubarometer niet zo ver gekomen als dat hij nu is.

Steeds meer bedrijven inzicht in hun milieu-impact

Hoe kijkt Stimular naar de toekomst? Adriaan: “Er verandert in korte tijd veel op het gebied van duurzaamheid. Steeds meer wet- en regelgeving zorgt ervoor dat organisaties genoodzaakt zijn stappen te maken. Organisaties gaan steeds serieuzer aan de slag met het monitoren van hun CO₂-footprint en duurzame inzet. Je ziet een trend ontstaan waarin steeds meer opdrachtnemers aan leveranciers vragen dit ook te doen. We kijken met trots terug op de afgelopen jaren waarin we met het team Stimular een sterke basis hebben gecreëerd met vaste partners en gebruikers die er al vanaf het eerste uur bij zijn.”

Blijvend betrouwbaar inzicht

Binnen Stimular staat de Milieubarometer centraal in de dagelijkse werkzaamheden en inmiddels zijn er al meer dan 4.000 barometers actief ingezet. Met hun jarenlange expertise ontwikkelt Klimaatplein partner Stimular deze barometer continu in overeenstemming met wetgeving, certificering en gebruikerswensen. Zo blijven zij een betrouwbare tool bieden voor nu en in de toekomst.

Gerelateerde artikelen

Carbon footprint van brood Boboli wordt flink kleiner

CO2-neutraal ondernemen

Directeur Bart Hulsman concentreert zich op wat mogelijk is “Ons doel is om in 2030...

Lees verder

B Corp™-certificering Obsession belangrijke mijlpaal in duurzame reis

CO2-neutraal ondernemen

Klimaatplein partner Obsession heeft opnieuw een belangrijke mijlpaal behaald in haar reis naar het meest...

Lees verder

Hoe los ik als ondernemer mijn netcongestie-probleem op?

CO2-neutraal ondernemen

Op sommige momenten is er meer vraag naar het transporteren van elektriciteit, bij zowel aanbieders...

Lees verder