
Vol stroomnet? Zo creëert het mkb ruimte én bespaart op energiekosten
CO2-neutraal ondernemen
Veel mkb-ondernemers lopen vast bij het aanvragen van een zwaardere stroomaansluiting. Maar er is goed...
Recent introduceerde de beweging Just Enough de Productwijzer. In samenwerking met het Britse Ethical Consumer beoordeelt Just Enough producten, diensten, merken en bedrijven op hun maatschappelijke impact. Van dierenwelzijn, tot verschil in beloning tussen mannen en vrouwen. Van levensduur van producten tot uitstoot van broeikasgassen. Met in totaal maar liefst 365 criteria. De Productwijzer is een vertaling van het werk van Ethical Consumer, maar er worden steeds meer Nederlandse merken toegevoegd aan de bestaande catalogus. Welke kansen biedt deze productwijzer ondernemers die willen uitblinken in duurzaamheid?
Voor ondernemers is de productwijzer heel interessant. De productwijzer scoort producten in absolute zin met een cijfer op een schaal van 1-10. Er zijn productcategorieën waar niet één product een voldoende scoort. Bij smart phones zou dat bijvoorbeeld het geval zijn geweest als Fairphone er niet was geweest. Maar Fairphone bestaat wel en steekt met kop en schouders boven de rest uit. Door de absolute scores en productcategorieën waar nog geen producten zijn die een voldoende scoren, kun je als ondernemer in één oogopslag zien waar er nog kansen liggen voor het op de markt brengen van producten die zich onderscheiden door duurzaamheid. Eerder bleek al dat met een dergelijk onderscheidend vermogen je zomaar marktleider (Tony’s Chocolonely), internationale scale-up (Fairphone) en FD Gazelle (Sprinklr.co) kunt worden.
Tony’s Chocolonely introduceerde een kleine twintig jaar geleden de norm van ‘slaafvrije chocola’. Het bedrijf werd marktleider in Nederland, nam de grootste supermarkt van het land mee in haar manier van inkopen van chocola en expandeert momenteel internationaal. Ondertussen zijn er concurrenten op de markt die de norm van Tony’s Chocolonely nog verder proberen op te rekken door op alle fronten duurzamer te zijn dan Tony’s Chocolonely, zoals bijvoorbeeld Chocolatemakers.
Denk ook de Nederlandse smartphonefabrikant Fairphone dat smart phones maakt met als norm modulariteit, reparabiliteit en eerlijke grondstoffen. Of het Rotterdamse Repeat koptelefoons dat koptelefoons maakt met levenslange garantie. Deze bedrijven breken met de norm van geplande veroudering, de norm die van elk product een wegwerpproduct maakt.
De productwijzer van Just Enough geeft nu beoordelingen van producten in de categorieën Energie, Gezondheid en Lichaamsverzorging, Huis en tuin, Technologie en Vervoer en reizen. In de loop van de tijd komen daar meer categorieën bij. Onderneemt jouw bedrijf in een van deze categorieën? Neem dan eens een kijkje in de productwijzer en ga vervolgens aan de slag om jouw product bij de duurzame toppers te laten staan.