‘Samenwerken met inspiratie vanuit de natuur geeft energietransitie effectief vorm’

CO2-neutraal ondernemen

Voor Marcel Houben, algemeen directeur van Thermaflex Waalwijk en sinds enkele maanden bestuurslid van de Midden Brabantse Ontwikkelingsmaatschappij voor Energie en Duurzaamheid (MOED) liggen de ambities voor zijn bedrijf én voor de wereld in elkaars verlengde. “Wij willen niet alleen de beste ván de wereld zijn, maar ook de beste vóór de wereld.” Maar hij realiseert zich ook dat “… als je dat zegt, je het dan ook moet laten zien!”

Voor Thermaflex, partner van het Klimaatplein, is dat geen probleem, want duurzaamheid zit in het DNA van het bedrijf, van de diepste wortels tot de kleinste haarvaten. Thermaflex is groot geworden met de productie van voorgeïsoleerde leidingsystemen en technische isolatie, die gebruikt worden in bijvoorbeeld de stadsverwarming. In de jaren negentig al produceerde het bedrijf als eerste ter wereld kunststof buizen zonder de schadelijke cfk’s. Nu maakt het de producten cradle-to-cradle gecertificeerd. Houben: “Wij nemen de verantwoording dat onze producten onder andere honderd procent gerecycled worden.”

Goede herbestemming

Maar daarmee houdt het niet op. Thermaflex zoekt partners binnen de keten om gezamenlijk projecten aan te pakken waarbij men niet alleen de bruikbare materialen recyclet, maar ze alle materialen bij renovatie terugneemt en daar een goede herbestemming voor zoekt. “Door de afvoer geheel in handen te nemen, ontzorg je de klant en sta je garant voor een goede herbestemming. Een deel van de opbrengst kan terug naar de klant.”

Maar Houben kijkt niet alleen naar de buitenwereld, ook de interne bedrijfsvoering is in de loop der jaren veranderd. “We hebben meer en meer verantwoordelijkheid op de vloer gelegd. ‘Als het jouw bedrijf was, wat zou jij dan anders doen?’ Dat ging niet altijd zonder slag of stoot. Mensen moeten ook wennen aan die nieuwe verantwoordelijkheid.”

Eikenbomen

Om zijn verhaal te ondersteunen maakt Houben graag gebruik van de metafoor van een boom, komende uit het Thermaflex merkverhaal. “De boom is één van de oudste en grootste, maar ook meest duurzame levensvormen in onze natuur, met een efficiëntie die door de jaren heen geperfectioneerd is. Eikenbomen bijvoorbeeld, zijn over de hele wereld te vinden in verschillende klimaatzones, warm of koud, vochtig of droog. In alles wat wij doen, laten wij ons inspireren door de natuur; altijd systemisch, slim en efficiënt in haar oplossingen. Het is een kwestie van goed om je heen kijken, om te zien wat zich vaak al die tijd al recht voor je neus bevond.”

MOED

Zijn betrokkenheid bij de Midden-Brabantse Ontwikkelingsmaatschappij voor Energie en Duurzaamheid (MOED) ligt in feite in het verlengde hiervan. “De eerste keer dat ik over MOED hoorde was ik meteen enthousiast. Om de energietransitie echt vorm te geven, moet je regionaal samenwerken. Veel bedrijven zeggen: ‘Ik wil wel wat doen, maar wat is de terugverdientijd?’ MOED helpt deze bedrijven om daar een goed inzicht in te krijgen en soms ook met een voorinvestering of op andere manieren te faciliteren.”

Gerelateerde artikelen

Ziggo Dome kiest voor duurzame energie van energiecoöperaties

CO2-neutraal ondernemen

Sinds dit jaar is om | nieuwe energie de energieleverancier van de Ziggo Dome. Deze...

Lees verder

Circulair installeren draagt bij aan duurzamere bedrijfsvoering

CO2-neutraal ondernemen

De installatiebranche staat aan de vooravond van een transitie naar circulariteit, waarbij de focus ligt...

Lees verder

CarbonLeap reduceert CO2 uitstoot transport Meelunie

Praktijkverhalen

Meelunie, een wereldwijde leverancier van agrarische ingrediënten, werkt samen met Klimaatplein partner CarbonLeap om de...

Lees verder