Elektrisch varen voor binnenvaart en zeeschepen weer stap dichterbij

Duurzame energie

Greenchoice, Vattenfall en Portliner willen samen een drijvend laadstation met een flowbatterij ontwikkelen in het havengebied van Rotterdam. De organisaties tekenden een intentieovereenkomst waarin ze aangeven samen te willen werken aan het innovatieve project. Het doel is het om ‘groen varen’ te stimuleren voor zowel binnenvaart- als zeeschepen. 

De drie organisaties onderzoeken de mogelijkheid voor het ontwikkelen van een ponton met een Vanadium Redox Flowbatterij. Deze batterij moet voorzien in ontlaad- en laadmogelijkheden voor elektrolyt en aangesloten worden op windpark Hartelkanaal. Zo kan de batterij direct worden opgeladen met duurzaam opgewekte stroom uit de windmolens en moet het als laadstation gaan dienen voor de binnenvaart én voor zeeschepen. 

Toekomstbestendige haven

In Rotterdam wordt hard gewerkt aan een toekomstbestendige haven, waarbij het energiesysteem verandert en bijdraagt aan de energietransitie. Er moeten oplossingen komen voor een toenemend aantal elektrische binnenvaartschepen en voor zeeschepen die groen willen varen. Hoewel in de meeste havens voor de binnenvaart wel al stroom beschikbaar is voor het opladen van batterijen, is er nog geen overtuigende oplossing om zeeschepen snel van voldoende stroom te voorzien. Het laadstation met de Vanadium Redox Flowbatterij moet voor beide type schepen een oplossing gaan bieden.

Balanceren elektriciteitsnet

Het ponton/laadstation zal ook uitstekend in staat zijn om op de nationale energiemarkten het elektriciteitsnet te balanceren en een betrouwbare levering van groene stroom te garanderen. De flowbatterij kan onbeperkt op- en ontladen, zonder slijtage of veroudering. Daarbij is er relatief weinig energieverlies waarmee het een duurzame optie is.

Samenwerken aan duurzaamheid

De partijen streven ernaar het project in de periode 2021/2022 te realiseren, waarbij ze elk hun eigen expertise en kennis inbrengen. Zo ontwikkelt, ontwerpt, financiert en realiseert Portliner het ponton met de Vanadium Redox Flowbatterij. Vattenfall levert kennis van de energiemarkt en verzorgt de technische realisatie van de integratie van het ponton in het lokale energienet. Greenchoice > biedt de locatie, de netaansluiting en de stroom voor de batterij en zal de activiteiten uitvoeren die nodig zijn voor het inzetten van de batterij op de flexibiliteitsmarkt.

Foto: Greenchoice

Gerelateerde artikelen

Nieuwe Energy Hub in Zeeland zorgt voor meer ruimte op elektriciteitsnet

Praktijkverhalen

Op Tholen in de provincie Zeeland is onlangs de eerste energy hub (e-hub) van Nederland...

Lees verder

Dankzij energiesimulatie slim besparen en duurzaam opwekken

Duurzame energie

Met een energiesimulatie kunnen bedrijven middels een digital twin de eigen energie-infrastructuur volledig nabootsen. Vervolgens kan met...

Lees verder

Netcongestie: oplossingen voor het volle elektriciteitsnet

Duurzame energie

Net zoals het wegennet kan kampen met files, kan ook het elektriciteitsnet te maken krijgen...

Lees verder