“Balanceren tussen zorg voor milieu, klantwensen en gezond bedrijfsresultaat”
Praktijkverhalen
Met bijna 40 man personeel en 10 bestelbussen voorziet Bakkerij Remmerswaal uit Schiedam dagelijks zo’n...
Marcel van Schie, geboren in Delft, groeide op met ondernemen in zijn bloed: zijn vader had een familiebedrijf van 100 jaar oud. Na 13 jaar in loondienst bij een groenbedrijf en reizen door Azië en Australië, nam Marcel in 2007 de leiding over bij wat nu Van Schie Groen heet. Het bedrijf, met 20 vaste en 25 flexibele medewerkers, werkt aan projecten zoals het rooien van bomen, aanleggen van plantsoenen en het onderhouden van een begraafplaats. Marcel: ‘Ik vind van alles over het verplicht verduurzamen, maar als ondernemer moet je soms ook voor het blok gezet worden. Anders blijf je het uitstellen.’
Duurzaamheid als sleutel tot succes
Ongeveer 60% van de klanten van Van Schie Groen bestaat uit gemeenten, waar duurzaamheidseisen zoals emissievrije voertuigen een rol spelen. Marcel investeert daarom in elektrische voertuigen om concurrerend te blijven in steden zoals Rotterdam en Den Haag. Een elektrische bus kost zo’n €40.000, maar hij gebruikt een leaseconstructie om cashflow vrij te houden voor andere investeringen. Voor het financiële plaatje ging hij in gesprek met de ING Bank.
Efficiënter werken en groeien
Van Schie Groen groeit dankzij een efficiëntere aanpak en duurzaam meedenken met opdrachtgevers. Projecten zoals wadi’s aanleggen bij waterproblemen verhogen de waarde die het bedrijf biedt. Ook medewerkers passen zich aan: waar elektrische zagen aanvankelijk weerstand opriepen, zijn ze nu favoriet.
Een duurzame toekomst
Met zonnepanelen, slimme ledverlichting en groen gas verlaagt Van Schie Groen de CO2-uitstoot van het kantoor. Ook wordt geïnvesteerd in elektrische voertuigen en gereedschappen. De fietsenstalling is inmiddels overkapt en bij de fossiele brandstof auto’s wordt het verbruik goed geregistreerd en de bandenspanning op peil gehouden om zuinig te rijden. Marcel erkent de uitdagingen, zoals actieradius en aanschafkosten van verduurzaming, maar ziet vooruitgang als noodzakelijk. “Onbekend maakt onbemind. Begin gewoon en groei mee,” benadrukt hij.
Benieuwd naar wat elektrisch rijden jouw bedrijf kost? Bereken het hier.