Nieuwe LED verlichting zet de Nachtwacht in duurzaam licht
Energiebesparing
Het Rijksmuseum te Amsterdam heeft een belangrijke stap gezet in de verduurzaming van haar verlichting....
Het Nieuwe Rijden, een sterke naam met een sterke boodschap. In alle communicatie over Het Nieuwe Rijden staat: “Door de tips toe te passen rijd je met gemak tot 15% zuiniger”. Is dat zo en is Het Nieuwe Rijden niet vreselijk suf en saai? In deze blog laat ik je zien wat de feiten zijn en wat je aan veiligheid, euros’ en CO2-reductie kunt verdienen dankzij Het Nieuwe Rijden.
In een rap tempo heeft de auto-industrie aan de klantvraag voldaan en is ze gekomen met veel zuiniger auto’s. Deze hebben kleinere motoren met relatief veel vermogen, veel trekkracht bij lage toeren en innovaties als een start-stop systeem, schakel indicator, hybride technologie en remenergie terugwinning. Brandstof wordt steeds duurder, dat is een gegeven. Kosten van een wagenpark staan vaak in de top 3 van bedrijfskosten en dan stoot dat wagenpark vaak ook nog eens procentueel het meeste CO2 uit binnen het bedrijf.
Wagenpark eigenaren hebben de laatste jaren geïnvesteerd in zuinigere en kleinere auto’s. En met het huidige fiscale regime heeft deze vergroening helemaal een vlucht genomen. Maar waarom worden dan toch normverbruik overschrijdingen van wel 40% in zo’n wagenpark geconstateerd? Worden auto’s “te zuinig” aangeprezen of ligt de oorzaak elders?
Als je thuis energie wilt besparen doe je de lampen uit in ruimten waar je niet bent, de verwarming een graadje lager is ook nog steeds comfortabel, als je niet thuis bent zet je de verwarming laag of uit en je laat je CV ketel jaarlijks onderhouden zodat deze efficiënt brandt. Je probeert minder water te verbruiken en kunt veel kouder wassen. Zijn deze maatregelen suf of passen ze eigenlijk heel goed in deze tijd, waarin grondstoffen steeds duurder worden?
Door je auto op een moderne manier te besturen en de innovaties van de fabrikant zo te gebruiken waarvoor deze ontwikkeld zijn kan je ook veel zuiniger rijden. Dit zonder dat je 1 minuut later op je werk bent of dat je heel suf rijdt. Het aanleren van een moderne rijstijl kan via e-learning of korte trainingen in de eigen auto. Maar de uiteindelijke besparing ligt bij de bestuurder zelf, je moet het namelijk zelf doen en zelf waarmaken. Het is een omschakeling die tijd nodig heeft, maar op den duur resulteert in een veel zuiniger maar ook veel veiliger rijstijl.
Een gemiddelde leaseauto tankt voor ruim Euro 3.000,– per jaar. Door 8% zuiniger te rijden (wat makkelijk kan) bespaart een werkgever ruim Euro 240,– en 500 Kg. CO2 per jaar per auto. Een online training Veilig en Zuinig Rijden is al beschikbaar vanaf Euro 30,– per persoon. Tel uit de winst. Zuinigere rijders rijden bovendien veiliger en ook dat zien onze klanten terug in hun verzekeringspremie. Het Nieuwe Rijden, dat levert het u op: Minder kosten, meer veiligheid en beter voor milieu en klimaat!