Hoe provincie Gelderland kiest voor duurzame mobiliteit

CO2-neutraal ondernemen

De Provincie Gelderland wil het goede voorbeeld geven voor haar inwoners. De duurzame energietransitie en daarmee het beperken van CO2-uitstoot zijn dringend nodig om verdere opwarming van de aarde te voorkomen. Hierbij begin je bij jezelf. Dit geldt zowel voor het individu als voor een overheid. Zo is Gelderland onderdeel van het Gelders Energieakkoord en werkt zij samen met alle gemeenten, waterschappen en energieleveranciers om energieneutraal te worden in 2050. Hierbij hoort natuurlijk ook het eigen vervoer. Hoe reizen de medewerkers van en naar kantoor? En hoe gaan ze om met zakelijke mobiliteit?

Deze vragen moest provincie Gelderland beantwoorden voor ze nieuw beleid kon maken. Zo kwamen zij bij Klimaatplein partner Livemobility terecht om hen hierbij te helpen.

Duurzamer mobiliteit

Livemobility gebruikt 3 stappen om tot duurzaam mobiliteitsbeleid te komen. Deze stappen sloten goed aan bij de doelstellingen van de Provincie Gelderland. Zo begonnen wij bij het verkrijgen van inzicht in de huidige vervoersbewegingen. Zoals vaker het geval is bleek ook hier dat de informatie over alle vervoersbewegingen verspreid was over de organisatie. Daardoor was het niet eenvoudig om alle zakelijke ritten in kaart te krijgen. Het beleid van de Provincie is al jaren gericht op het zoveel mogelijk reizen met het openbaar vervoer. Maar of dit in de praktijk ook werd gedaan is een belangrijke vraag die beantwoord moest worden.

Van inzicht naar beleid

Belangrijk inzicht werd verkregen middels een uitgebreide mobiliteitsscan. Hierbij werden alle zakelijke ritten geanalyseerd zodat de basis duidelijk werd om tot de tweede stap te kunnen komen: het vormen van beleid. Binnen deze tweede stap wordt op basis van data een advies gevormd waarin praktische alternatieven worden gepresenteerd. Bij de Provincie Gelderland betekende dit verschillende sessies waarin het advies werd besproken met stakeholders. Zo zijn er gesprekken geweest met inkoop, hr, het management en de ondernemingsraad.

“Naast de op data gebaseerde mobiliteitsscan en betrokkenheid is Livemobility erg goed geweest in het centraal stellen van onze medewerkers. Zo voorkom je dat de nadruk te veel op top-down beleid komt te liggen”  aldus de provincie. De aanleiding om in gesprek te gaan met Livemobility was ook de bouw van het nieuwe Provinciehuis in Arnhem. “Bij een nieuw kantoor hoort ook de overweging van vervoer van en naar het kantoor. Zo zal je bijvoorbeeld moeten beslissen over het aantal beschikbare parkeerplaatsen.” Dit is van grote invloed op je mobiliteitsbeleid.

De medewerker centraal

Door uit te gaan van het werkelijke reisgedrag van medewerkers kun je de juiste duurzame keuzes maken. Zo kan beleid voorschrijven dat het OV gebruikt moet worden. Maar als medewerkers dit vervolgens niet of weinig doen is het niet verstandig om je focus te leggen op dit OV. Waarop dan wel? Wij geloven dat je medewerkers het antwoord hierop moet geven. Geef de medewerker inzicht in zijn of haar mobiliteitskeuzes en help ze om de juiste keuze te maken. Op deze manier maak je persoonlijk gedrag inzichtelijk en wordt het bepalen van beleid veel efficiënter.

“Wij zagen erg veel mobiliteitsoplossingen die aangeboden werden in de markt. Van deelfietsen, mobiliteitspassen tot carpoolen. De één nog veelbelovender dan de ander, maar het gaat hierbij juist om het gebruik van de oplossing.” Aldus Davy van de Haar van Livemobility. De deelfiets dient gedeeld te worden om succesvol te zijn. Door de medewerker centraal te stellen voorkom je dat er oplossingen worden aangedragen die niet passen bij de werkelijke rittendata van de medewerker.

Elektrische deelauto’s

Er werden in Gelderland al zuinige groengas auto’s ingezet om zakelijke ritten te maken. Een mooi begin maar nog altijd werd hier niet de beoogde CO2-besparing behaald. Met de elektrische auto werd het mogelijk om de uitstoot te verlagen met 75%.

De Provincie Gelderland bestelde 16 elektrische deelauto’s voor alle zakelijke ritten. 98% van alle zakelijke ritten kunnen worden afgelegd zonder bij te laden. De medewerkers hoeven daardoor niet te wennen aan verschillende type auto’s en alle auto’s zijn standaard uitgerust met een navigatiesysteem. Tevens worden de auto’s uitgerust met laadpas zodat de 2% langere ritten tijdens de afspraak of onderweg kunnen worden bijgeladen. Sinds afgelopen najaar gaat een mooi aantal medewerkers zonder uitstoot de weg op. Een winst van maar liefst 85% op de totale co2-uitstoot van zakelijke ritten!

Naast de aanschaf van de elektrische deelauto’s heeft de Provincie Gelderland elektrische deelfietsen in gebruik genomen voor zakelijk ritten met korte afstand. Verder wordt carpoolen ondersteund en het gebruik van de fiets en het OV gestimuleerd voor alle medewerkers.

Gerelateerde artikelen

Van lineair naar circulair printen: welke voorwaarden zijn nodig voor succes?

Praktijkverhalen

Jaarlijks worden er miljoenen toners en cartridges verbruikt en vervolgens vernietigd. En dat is jammer,...

Lees verder

Circulaire toepassingen en het behalen van science based targets

CO2-neutraal ondernemen

Circulaire toepassingen spelen een belangrijke rol bij het verminderen van de klimaatimpact van een bedrijf....

Lees verder

‘Nu meebewegen betekent grip op energiezekerheid in de toekomst’

CO2-neutraal ondernemen

Terwijl Nederland druk bezig is met verduurzamen, heeft het elektriciteitsnet zijn capaciteit bereikt. Hoe krijgen...

Lees verder