Ziggo Dome kiest voor duurzame energie van energiecoöperaties
CO2-neutraal ondernemen
Sinds dit jaar is om | nieuwe energie de energieleverancier van de Ziggo Dome. Deze...
Asito, een van de grootste schoonmaakbedrijven van Nederland, stapt over op een milieuvriendelijk schoonmaakmiddel. Het nieuwe product vervangt negen verschillende middelen en kan branchebreed honderden miljoenen liters schoonmaakmiddel en chloorwater besparen. Ook bespaart het op uitstoot van CO2 door een betere logistiek.
Het milieuvriendelijke middel Asito Element vervangt de komende twee jaar geleidelijk de huidige schoonmaakmiddelen met chemicaliën als chloor. Asito Element bestaat uit een verdunde waterstofperoxide en perazijnzuur. Bij gebruik vallen die componenten uiteen in water, zuurstof en een kleine hoeveelheid azijn.
“De combinatie van deze stoffen is niet nieuw, de toepassing ervan binnen onze branche wel”, zegt Sander Haas, manager duurzaamheid van Asito. “Als desinfectiemiddel worden ze al langer gebruikt, maar nog nooit als dagelijks schoonmaakmiddel in kantoorpanden.”
Het nieuwe middel moet de negen verschillende schoonmaakmiddelen vervangen die Asito nu gebruikt. Volgens het bedrijf bespaart de maatregel honderden miljoenen liters schoonmaakmiddel en chloorwater per jaar. Ook hoeven er minder vervoerskilometers gereden te worden om de schoonmaakmiddelen ter plaatse te krijgen. En dat draagt weer bij aan een reductie van CO2-uitstoot
Asito legt een sterke focus op maatschappelijk verantwoord ondernemen. Deze maatregel is weer een nieuwe stap in de duurzame bedrijfsvoering van het schoonmaakbedrijf, dat sinds 2011 klimaatneutraal werkt. Door klimaatneutraal te werken wordt zoveel als mogelijk bespaard op energiekosten en wordt het restant van uitstoot van CO2 gecompenseerd.
Om de uitstoot te reduceren, zijn voor de medewerkers bijvoorbeeld CO2 vriendelijke auto’s aangeschaft; er geldt een maximum aan CO2-uitstoot van de auto’s. Ook wordt het aantal kilometers teruggebracht door verbeterde logistiek van materialen en middelen, waarvan het nieuwe schoonmaakmiddel een goed voorbeeld is. Daarnaast laat Asito haar panden screenen op mogelijkheden tot energiebesparing en geeft ze voorlichting aan medewerkers en hun gezinnen, bijvoorbeeld via het project 1.000.000 druppels.