Laadplein, batterij en zonne-energie voor elektrisch wagenpark gemeente Tilburg

Duurzame energie

Diverse Nederlandse binnensteden, waaronder die van Tilburg, krijgen emissievrije zones. Daarom gaan ook de afvalinzamelwagens daar elektrisch rijden. Het opladen van het nieuwe elektrische wagenpark is een uitdaging. Om tot een optimale oplossing te komen, deed de gemeente Tilburg een aanbesteding om een bouwteam samen te stellen. Klimaatplein partner Kenter won de aanbesteding op het onderdeel kwaliteit. Ze ging samen met de gemeente aan de slag om plannen te maken, het bestek op te stellen en vervolgens ook de uitvoering van het laadplein en het bijbehorende zonnedak te realiseren.  

Rogier Nota, projectleider bij gemeente Tilburg, vertelt over hoe het project tot stand is gekomen. “Als gemeente moet je het goede voorbeeld geven, dus wij gaan met het Brabants Afvalteam (BAT) volledig over op een elektrisch wagenpark. We hebben nu de eerste 5 elektrische vrachtwagens, maar uiteindelijk wordt het hele wagenpark van rond de 55 vuilniswagens elektrisch. Daarbij hoort een laadplein”.

Samenwerking Kenter

Gemeente Tilburg en Kenter gingen om de tafel om de wensen en eisen te bespreken. “Samen hebben we bekeken wat het beste was, hoe we dat konden vormgeven en welke laadpalen we wilden plaatsen.” De samenwerking met Kenter is Rogier goed bevallen. “Het zijn heel kundige mensen die tot in detail van alles afweten. De keuzes werden op een heel overzichtelijke manier voorgelegd. Voor de keus van de laadpalen is er door Kenter gebruik gemaakt van een Trade off Matrix met voors en tegens”.

Zonnedak en batterij

Uiteindelijk is het laadplein ook nog aangevuld met een zonnedak. Rogier: “We hadden in de aanbestedingsstukken genoemd dat we mogelijk een zonnedak zouden willen, maar op dat moment was dat financieel nog niet rond. We moesten eerst kijken hoe we uitkwamen, na de laadpalen. Maar het zonnedak paste in het budget en we zijn nu ook bezig met een batterij. Dat zijn zaken die je uiteindelijk toch wel weer terugverdient.”

Natasja Preijer, accountmanager vanuit Kenter, vult aan: “Bij het voorleggen van alle opties hebben we direct verder gekeken dan alleen het laadplein, maar ook naar de mogelijkheden inclusief en exclusief zonnedak, voor een (tijdelijk) batterij, enzovoort. Door zo mee te denken met de klant, komen we tot een totaaloplossing die werkt.” 

Voordeel voor bewoners

De opening van het splinternieuwe laadplein is slechts het begin. Er staat nu nog een tijdelijke batterij, deze wordt begin volgend jaar vervangen door een batterij met meer capaciteit. Ook is het de bedoeling om volgend najaar het laadplein verder uit te breiden.

“De gemeente is trots op het plein en ook bewoners zijn blij dat er nu elektrisch ingezameld wordt. Mensen vinden het goed dat we hiermee bezig zijn. Elektrische vuilniswagens zijn stiller en schoner, dus dat is nog een voordeel voor bewoners.”

Gerelateerde artikelen

Nieuwe Energy Hub in Zeeland zorgt voor meer ruimte op elektriciteitsnet

Praktijkverhalen

Op Tholen in de provincie Zeeland is onlangs de eerste energy hub (e-hub) van Nederland...

Lees verder

Dankzij energiesimulatie slim besparen en duurzaam opwekken

Duurzame energie

Met een energiesimulatie kunnen bedrijven middels een digital twin de eigen energie-infrastructuur volledig nabootsen. Vervolgens kan met...

Lees verder

Netcongestie: oplossingen voor het volle elektriciteitsnet

Duurzame energie

Net zoals het wegennet kan kampen met files, kan ook het elektriciteitsnet te maken krijgen...

Lees verder