25 jaar Milieubarometer: milieu-monitoringtool voor duizenden ondernemers
CO2-neutraal ondernemen
Dit jaar bestaat de Milieubarometer 25 jaar. Adriaan van Engelen, directeur van initiatiefnemer Stichting Stimular,...
Stel: je hebt een geweldig idee op het gebied van MVO / Duurzaamheid of hoe je het ook wil noemen. Een project dat echt het verschil kan maken. Je gaat ermee aan het werk, je bouwt aan je netwerk, je doelen worden één voor één behaald.
En dan word je benaderd door iemand anders met een eigen idee. Een idee dat ook goed is, doelen heeft die langs de lijn liggen van je eigen doelen en ook grote impact kan hebben. Maar het is niet jouw idee.
De normale reflex van de mens is om zijn eigen idee te beschermen. In het bedrijfsleven logisch, patenten zijn er niet voor niets. Jij wil de winst maken, je concurrent moet daar natuurlijk niet op mee kunnen liften. Maar heb je bij duurzaamheidsprojecten ook concurrenten? Mijn eerste reactie zou zijn ‘natuurlijk niet’. Maar je zou verbaasd staan hoe vaak ik al heb gehoord dat mensen niet met je over MVO willen praten omdat ze hun eigen project hebben.
Mijn insteek is dat alle duurzaamheidsprojecten min of meer een zelfde soort doel hebben. Laten we die krachten in godsnaam bundelen. Samen stoom je veel sneller op naar jouw doel.
Dus iedereen die iets doet, wil of kan met duurzaamheid; roept u maar. Het project 1.000.000 druppels wil als project een miljoen mensen duurzamer maken. Heb jij een project dat ook iets wil doen voor de maatschappij, laten we dan vooral samen optrekken!