Nieuwsbrief november 2011

CO2-neutraal ondernemen

Enquête Europese Commissie over klimaatverandering biedt perspectief.

“Klimaatverandering is een enorm probleem” is de mening van negen op de tien Europeanen. Dit blijkt uit een enquête in opdracht van de Europese Commissie. Van de ondervraagden in alle 27 lidstaten blijkt dat ruim de helft klimaatverandering na de bestrijding van armoede en honger het grootste probleem op de wereld vindt. Twintig procent vindt het zelfs het allergrootste probleem.

Dat een probleem ook perspectief kan bieden op positieve ontwikkelingen blijkt uit het volgende resultaat van de enquête: “bijna acht op de tien Europeanen denkt dat het aanpakken van het klimaatprobleem tot meer economische groei en meer banen kan leiden”.

Nederlandse pensioenfondsen als ABP en Zorg en Welzijn en de meeste banken, waaronder ABN AMRO en ING ondersteunen inmiddels een internationale oproep aan overheden voor een helder eenduidig beleid dat het voor hen mogelijk maakt om grootschalige investeringen te doen in projecten die klimaatverandering tegengaan.

Ook klimaatplein.com biedt perspectief: Een update.

Sinds 1 september zijn we als Klimaatplein actief. Wat is tot nu toe gerealiseerd?

850 volgers op Twitter, 35 partners die ondernemers helpen om te besparen op energieverbruik of om over te stappen op duurzame energie, bijna 70 leden die met elkaar discussiëren over CO2-reductie via de LinkedIn groep klimaatplein.com, meer dan 1.500 bezoekers op de website en gesprekken met inmiddels 6 brancheorganisaties om Klimaatplein aan hun leden aan te bieden. Prachtige getallen en iets om met zijn allen trots op te zijn! Toch vinden we dat het nu al tijd is om de stap naar een versie 2.0 van het Klimaatplein te zetten. Waar willen we naar toe?

Om in 2012 nog meer ondernemers en overheden gebruik te laten maken van de mogelijkheden van het Klimaatplein is meer voorlichting en communicatie nodig. Daarnaast willen we een website creëren met meer interactie, een nog logischer en aantrekkelijker 5-stappenplan naar Groen Ondernemen, meer integratie van social media, meer bewegend beeld, meer graphics, meer content, meer partners en meer reductietips.

Om klimaatplein.com naar dit tweede level te brengen is op de eerste plaats jullie aller medewerking nodig: bericht over het klimaatplein in nieuwsbrief, twitter,op de homepage en LinkedIn. Vertel er over bij klanten, op beurzen en tijdens bijeenkomsten.

We zijn daarnaast in gesprek met enkele ‘founding partners’ die het Klimaatplein in 2012 van extra financiële middelen willen voorzien en daar extra zichtbaarheid en mogelijkheden voor terug krijgen. Ook geïnteresseerd in de rol van Founding Partner? Neem dan contact op met Rob van der Rijt van Klimaatplein.com via: 06-18842189 of robvanderrijt@klimaatplein.com.

Gerelateerde artikelen

Milieubarometer als CO2-meetinstrument voor CSRD-rapportage

CO2-neutraal ondernemen

Voor grotere bedrijven is het meten en monitoren van CO2-emissies onderdeel van de verplichte duurzaamheidsrapportage...

Lees verder

Intersteel wil ook marktleider worden op het gebied van  duurzaamheid

CO2-neutraal ondernemen

Intersteel is marktleider in hang- en sluitwerk in Nederland. Het is een organisatie die zich...

Lees verder

Oude werkkleding wordt relatiegeschenk: Technische Unie zet circulaire stappen

CO2-neutraal ondernemen

Soms is oude werkkleding niet meer te gebruiken. Weggooien is zonde, dus dat doet Klimaatplein...

Lees verder