Unieke marktplaats verbindt bedrijfsafval met designproducten

CO2-neutraal ondernemen

Het was in Cambodja waar Agata Frankiewicz, oprichter van Deko Eko,  voor het eerst unieke upcycling souvenirs tegenkwam. Het betrof tassen en accessoires gemaakt van oude cementzakken van de lokale fabriek in de buurt. Het bleek dat hele families of zelfs dorpen hun brood verdienden dankzij het maken van designproducten van wat eerder nog als bedrijfsafval werd gezien.

Circulair ondernemen in Polen

Na terugkomst in Polen deed Agata onderzoek dat aantoonde dat er in Polen zelf veel unieke upcycling-ideeën zijn met afval als materiaalbron. Ze ontdekte tegelijkertijd dat deze opkomende upcycling-markt erg gefragmenteerd is. Er is een gebrek aan competenties om de individuele klant effectief te bereiken en ook een gebrek aan financiering. Daarom ontwikkelde zij de eerste upcycling e-commerce winkel in Polen, waardoor onafhankelijke ontwerpers die bedrijfsafval als productiemateriaal gebruikten, hun producten online aan een bredere doelgroep konden verkopen.

Deze e-commerce oplossing was op dat moment niet voldoende om het afvalprobleem efficiënter aan te pakken. En ook vanwege de onvolwassenheid van de Poolse consumentenmarkt was het niet mogelijk om op grotere schaal te groeien. Daarom evolueerde het bedrijfsmodel naar B2B2C-marktplaats.

Marktplaats

www.dekoeko.com geeft nu een geheel nieuwe betekenis aan het ‘verwerken’ van bedrijfsafval. De online b2b2c-marktplaats werkt als verbindende schakel om designproducten te laten maken van specifieke afvalstromen. Wilt u deze designproducten kopen in de webshop? Dan heeft u de mogelijkheid om te filteren op de afvalstromen waar de producten van zijn gemaakt. Zoals: auto- en fietsonderdelen, PET-flessen en elektronica.

De marktplaats van Deko Eko zorgt ervoor dat partijen uit de complete keten sámen waardevolle producten creëren:

  • Van (uw) bedrijfsafval worden secundaire grondstoffen gemaakt
  • Designers ontwerpen producten met deze grondstoffen als vertrekpunt
  • Uw bedrijf, andere bedrijven én consumenten kunnen de producten kopen via de webshop

Mindset afval veranderen 

Dekoeko.com wil als een upcyclingplatform de mindset over afval volledig veranderen. Agata: “Wij zijn de mijnwerkers in de afvalindustrie. We richten ons voornamelijk op niet-recycleerbare merkafvalstromen van de grootste bedrijven. Denk aan catalogi, folders, productmonsters, oude collecties van producten of andere unieke bronnen die op dit moment geen actuele waarde voor bedrijven hebben maar van grote waarde zijn voor onze ontwerpers. Daarom zijn we een perfecte complementaire partner voor recyclingbedrijven zoals Klimaatplein partner Renewi.”  

Yvonne Nielen van Renewi vult aan: “Het is de doorontwikkeling van de Renewi-strategie “van afval tot product”.  De samenwerking met Deko Eko verrijkt ons bedrijfsmodel met creatieve, innovatieve oplossingen voor niet-homogene afvalstromen waarmee unieke artistieke waarde wordt toegevoegd. We verbreden dankzij de samenwerking met Deko Eko ook ons ​​netwerk, wisselen kennis van de markten uit en voorzien elkaar van wederzijdse inspiratie”.

Foto’s: Deko-eko

Gerelateerde artikelen

25 jaar Milieubarometer: milieu-monitoringtool voor duizenden ondernemers

CO2-neutraal ondernemen

Dit jaar bestaat de Milieubarometer 25 jaar. Adriaan van Engelen, directeur van initiatiefnemer Stichting Stimular,...

Lees verder

Carbon footprint van brood Boboli wordt flink kleiner

CO2-neutraal ondernemen

Directeur Bart Hulsman concentreert zich op wat mogelijk is “Ons doel is om in 2030...

Lees verder

B Corp™-certificering Obsession belangrijke mijlpaal in duurzame reis

CO2-neutraal ondernemen

Klimaatplein partner Obsession heeft opnieuw een belangrijke mijlpaal behaald in haar reis naar het meest...

Lees verder