Vrijwilligerswerk met groen randje als bedrijfsuitje is populair

CO2-neutraal ondernemen

Een verantwoorde activiteit levert veel op voor de samenleving en voor de betrokkenen. Maar wat levert het op voor jezelf en voor het bedrijf? Wat zijn de voordelen van een verantwoord bedrijfsuitje en het doen van vrijwilligerswerk met je team of relaties? Waarom is het zo populair?

Imago en teambuilding

Allereerst is een maatschappelijk verantwoord bedrijfsuitje goed voor je imago. Het versterkt het voorkomen van je bedrijf naar klanten en toekomstige werknemers. We weten daarnaast allemaal dat een teamuitje het teamgevoel versterkt en dat je mensen leert kennen van andere afdelingen. Maar op een verantwoord bedrijfsuitje leer je ook een positieve kant van elkaar kennen die je anders niet zo snel te zien krijgt en dat heeft weer een positieve werking op het onderling goed functioneren binnen een bedrijf.

Trend

De belangstelling voor vrijwilligerswerk neemt toe en is een trend te noemen. In de jaren negentig behoorde de maatschappelijke taken vooral tot die van de overheid, maar tegenwoordig vinden mensen het leuk om iets te kunnen betekenen op maatschappelijk vlak en hoort het bij deze tijd.

Werkkostenregeling

Niet onbelangrijk is de factor ‘geld’. Verantwoorde bedrijfsuitjes zijn financieel aantrekkelijk door de werkkosten regeling. Die is verplicht voor alle werkgevers. Onder deze regeling mag de werkgever maximaal 1,2% van de totale loonsom als loon in natura uitbetalen. Over alles daarboven betaal je 80% belasting. Maatschappelijk verantwoorde uitjes vallen niet onder deze regeling, dus zijn financieel een stuk aantrekkelijker dan ‘gewone’ uitjes.

Groene impact

Verantwoorde bedrijfsuitjes worden op een zo duurzaam mogelijke manier georganiseerd. Om enkele voorbeelden te noemen: er wordt gekeken naar ‘schoon’ vervoer, zo min mogelijk vlees in de catering voor minder CO2 uitstoot, zuinige techniekoplossingen etc. Op deze manier is er ook een positieve groene impact te realiseren.

Voldoening

Medewerkers van bedrijven geven regelmatig aan dat het veel voldoening en energie geeft om je gezamenlijk in te zetten voor de maatschappij. Ook staan de meeste mensen op een goede manier stil bij de bevoorrechte positie waarin ze zich zelf bevinden. Een verantwoord bedrijfsuitje heeft echt impact op medewerkers van een bedrijf en het is een ervaring om nooit te vergeten.

Bovendien ga je met een goed gevoel naar huis, want het voelt goed om goed te doen!

Check onze partners voor het organiseren van een duurzaam uitje.

Foto: Bureau Welle

Gerelateerde artikelen

25 jaar Milieubarometer: milieu-monitoringtool voor duizenden ondernemers

CO2-neutraal ondernemen

Dit jaar bestaat de Milieubarometer 25 jaar. Adriaan van Engelen, directeur van initiatiefnemer Stichting Stimular,...

Lees verder

Carbon footprint van brood Boboli wordt flink kleiner

CO2-neutraal ondernemen

Directeur Bart Hulsman concentreert zich op wat mogelijk is “Ons doel is om in 2030...

Lees verder

B Corp™-certificering Obsession belangrijke mijlpaal in duurzame reis

CO2-neutraal ondernemen

Klimaatplein partner Obsession heeft opnieuw een belangrijke mijlpaal behaald in haar reis naar het meest...

Lees verder