Tweede Kamercommissie Klimaat en Groene Groei ontvangt oplossingen voor nakomen klimaatakkoord Parijs
Klimaatbeleid
De Tweede Kamercommissie voor Klimaat en Groene Groei ontving deze week een lijst met oplossingen...
Het huidige klimaatbeleid richt zich op het terugdringen van het directe energiegebruik. Voor de gemeenten Amsterdam, Lochem en Wageningen is in 2010 een planstudie uitgevoerd naar het indirecte energiegebruik van huishoudens. Dat is het ‘verborgen’ energiegebruik van producten en diensten voor huishoudens: van grondstofwinning, productie, vervoer tot afvalfase. Het indirecte energiegebruik zorgt voor de helft van het totale energiegebruik van huishoudens. De indirecte broeikasgassen-uitstoot is zelfs tweederde deel van de totale broeikasgassen-uitstoot van huishoudens! Wie denkt nu al klimaatneutraal te zijn, is dus nog maar halverwege.
Er zijn daarom nog veel nieuwe kansen in het klimaatbeleid. Programma’s die zich richten op meer houtskeletbouw of vermindering van de consumptie van vlees en zuivel bijvoorbeeld. Stoppen met vlees eten bespaart namelijk net zoveel als wonen in een ‘passief’ huis.
Van het totale energieverbruik gedurende de levensduur van een nieuw gebouw is ca. 20% ‘indirect’ energiegebruik. Bij energieneutrale nieuwbouw is dit zelfs 45%. De materiaalgebonden CO2-uitstoot is bij houtskeletbouw 25-45% lager vergeleken met beton. Houtskeletbouw is bovendien goedkoper dan betonbouw. Betongranulaat, riet, leem, vlas en wol scoren ook goed.
Voeding is verantwoordelijk voor een derde van de broeikasgassen-uitstoot van huishoudens. Vlees en zuivel zijn met 35% en 27% de belangrijkste ‘boosdoeners’. Kip is gemiddeld zeven maal minder belastend voor het klimaat dan rundvlees. Tientallen steden, zoals Gent, zijn al begonnen met campagnes om burgers te stimuleren minder vlees te eten. Het promoten van vegadagen blijkt kosteneffectiever dan het stimuleren van zonnepanelen. Het is echter de kunst om automatisch (aankoop)gedrag te doorbreken. Supermarkten kunnen daaromKlimaatweken houden, zoals Biologische weken, met speciale acties en promoties voor o.a. vlees- en zuivelvervangers.
Meer informatie over bovenstaande blog en bijbehorend onderzoek is hier te vinden.