Nieuwe Energy Hub in Zeeland zorgt voor meer ruimte op elektriciteitsnet
Praktijkverhalen
Op Tholen in de provincie Zeeland is onlangs de eerste energy hub (e-hub) van Nederland...
Laat je niet afschrikken door verhalen over netcongestie. Er zijn oplossingen om nu wel het wagenpark te elektrificeren. Stefan Romijn, van Klimaatplein partner Stimular, licht toe welke mogelijkheden er zijn.
Ondernemers schorten het elektrificeren van hun wagenpark op, blijkt uit een marktverkenning door Youlz. Vanaf 2025 komen er in diverse steden zero-emissiezones voor vrachtverkeer, met diverse uitzonderingen tot 2030. Ondernemers gebruiken deze ruimte om het elektrificeren uit te stellen vanwege de huidige problemen met netcongestie. Dat is jammer, want er zijn oplossingen om nu toch al te elektrificeren. Zo dragen ondernemers bij aan schonere binnensteden.
In gesprekken met ondernemers blijkt vaak dat ze graag naar een elektrisch wagenpark toe willen. Zij nemen verantwoordelijkheid voor het verminderen van de uitstoot van luchtverontreinigende stoffen en bereiden zich voor op de komst van milieuzones. Voor steeds meer voertuigen is een elektrisch alternatief beschikbaar. Ondernemers lopen vaak vast, omdat zij denken een zwaardere aansluiting nodig te hebben en dit niet mogelijk is. Een laadpunt voor elektrische auto’s lukt nog wel, maar laadpunten voor zwaar transport gaat voorlopig niet lukken.
Ondernemers laten zich afschrikken door de verhalen over netcongestie. Ook krijgen ze vaak een negatieve reactie als zij naar de netbeheerder stappen om de verzwaring aan te vragen. Hierdoor geven veel ondernemers het voorlopig op en kiezen zij toch weer voor een dieselvoertuig. Dit is jammer, want er zijn oplossingen om nu toch al te elektrificeren. Netbeheerders kunnen hier een rol pakken door ondernemers te informeren over alternatieve oplossingen.
De oplossing ligt bij slim regelen van energieverbruik. De piek van elektriciteitsverbruik ligt vaak overdag, terwijl vrachtwagens misschien wel ’s nachts geladen kunnen worden. Dat geeft in veel gevallen gewoon ruimte binnen de bestaande aansluiting. De ondernemer kan ook de processen anders inplannen over de dag, om ruimte te maken binnen de huidige aansluiting. De ondernemer kan zelf extra capaciteit maken door het plaatsen van zonnepanelen. In combinatie met opslag en software ontstaan mogelijkheden om laadpunten te realiseren, ook voor het zwaardere vervoer.
Tot slot geldt hier de kracht van samenwerking. Als ondernemers samenwerken kunnen zij samen met gemeente en netbeheerder tot mooie oplossingen komen. Zo kunnen ondernemers hun energiecapaciteit delen met omliggende bedrijven.
Rijd je nog even op fossiele brandstoffen als diesel of benzine? Hier vind je tips om te besparen op brandstofverbruik bij goederenvervoer en hier meer informatie over zuinige en schone vrachtauto’s.
Foto: Adobe-stock / Stimular