Tweede Kamercommissie Klimaat en Groene Groei ontvangt oplossingen voor nakomen klimaatakkoord Parijs
Klimaatbeleid
De Tweede Kamercommissie voor Klimaat en Groene Groei ontving deze week een lijst met oplossingen...
Twaalf Brabantse MKB-bedrijven startten begin van dit jaar met een praktijkonderzoek CO2-beprijzing. Deelnemende bedrijven krijgen inzicht in de eigen CO2-uitstoot en in de kosten die een belasting van €60,- per ton CO2 met zich zou meebrengen. Cateraar Appèl is een van de enthousiaste deelnemers. Een interview met MVO manager Cecile Theunissen over de motivatie en verwachtingen bij het onderzoek.
Waarom hebben jullie je aangemeld voor het CO2-onderzoek?
Bij de bouw van ons nieuwe hoofdkantoor hebben we veel rekening gehouden met duurzaamheid. Denk aan het gebruik van zonnepanelen, een warmtepomp en slimme keuzes voor verlichting. Hiermee willen we graag het goede voorbeeld geven. Maar het kan natuurlijk altijd beter. Zeker op gebied van mobiliteit en de producten die we aanbieden in onze bedrijfsrestaurants en schoolkantines. Door inzicht te krijgen in de toekomstige CO2-belasting willen we beter inzichtelijk maken wat financieel gezien de meest duurzame oplossing zal zijn.
Welke inzichten of acties verwacht je dankzij dit onderzoek?
Ik hoop ideeën te krijgen van mededeelnemers uit zowel dezelfde bedrijfstak als ook de andere twee branches: welke maatregelen hebben zij wel of niet genomen en hoe hebben zij de afweging gemaakt. En natuurlijk een meer realistische lange termijn inschatting van de reductiemaatregelen die we kunnen nemen. Ik ben benieuwd of dit gevolgen heeft voor onze besluitvorming.
Waar denk je dat nu de meeste impact is te halen qua CO2-reductie?
Uitgangspunt bij de bouw van ons hoofdkantoor was dat het energiezuinig en energieneutraal zou zijn. Of dat zo is moet nog blijken, maar ik verwacht hier nog weinig te kunnen verbeteren. De grootste emissie wordt bij ons veroorzaakt door mobiliteit en door onze producten. Eten en drinken zorgen voor 20 tot 30 procent van onze milieubelasting (volgens Milieu Centraal) en wij hebben hier invloed op.
Wat verwacht je nog van het onderzoek, waar zou je nog in willen groeien?
Met name meer aandacht creëren door de kostenfactor. Binnen onze organisatie staat duurzaamheid hoog op de agenda, maar ik denk dat je door het meer financieel te maken meer tot de verbeelding spreekt. Om als bedrijf echt duurzaam te zijn gaat het toch over de balans tussen people, planet en profit. Zoveel mogelijk uitdrukken in dezelfde eenheid helpt hierbij. En zo komen we niet voor verrassingen te staan als de CO2-prijs er werkelijk komt.
Foto’s: Appèl
Klimaatplein-tip: Inzicht krijgen in wat een prijs op CO2-uitstoot betekent voor jouw organisatie? Maak dan gebruik van de praktische tips in deze blog >