Vijf tips voor het energiebewust koelen van je bedrijf
Energiebesparing
Met een opwarmende aarde wordt het steeds verleidelijker om voor de hete zomers een airco...
Het jaar 2012 nadert zijn einde. Een jaar waarin het thema energiebesparing in directe zin niet heel prominent op de agenda stond. Maar waarin wel duidelijk werd waarom we hier toch snel en ambitieus aan zouden moeten gaan werken.
Zo blijkt het tempo van de opwarming van de aarde nog steeds in de pas te lopen met de voorspellingen die al sinds het midden van de jaren tachtig gelden. Maar zijn de gevolgen van die opwarming – nu 0,8 graden ten opzichte van het langjarig gemiddelde – nog erger dan verwacht. Deze gevolgen zijn onder andere duidelijk zichtbaar in de Verenigde Staten, met de grootste droogte uit de geschiedenis, ruim 4.000 (!) hitterecords en superstorm Sandy. In Engeland, met de ene overstroming na de andere als gevolg van extreem veel neerslag in korte perioden. In Azië, met veel meer en krachtigere tyfoons dan ooit en in het Noordpoolgebied met extreem veel verlies aan ijsmassa. Deze toename van extreem weer heeft niet alleen gevolgen voor de mensen ter plaatse, maar ook in toenemende mate op de handelsketens van veel ondernemingen elders ter wereld. Oók in Nederland. Denk alleen maar aan de alsmaar stijgende prijzen van onder meer katoen en graan, allebei het gevolg van toenemende misoogsten door extreem weer.
In recente rapporten roepen onder meer het Internationaal Energie Agentschap en de Wereldbank om energiebesparing en vergroening van het energiestelsel de hoogte prioriteit te geven. Als we het probleem de komende jaren niet sterk opschalen, dan overschrijden we het kantelpunt van twee graden opwarming van de aarde. Dan zullen er ‘feedbacks’ optreden vanuit het natuurlijke klimaatsysteem, waardoor een opwarming van 4-6 graden aan het einde van de eeuw onvermijdelijk is. Het is dus puur eigenbelang om de opwarming van de aarde tegen te gaan. En uit beide rapporten blijkt dat tenminste 35 procent van de oplossing ligt in energiebesparing.
Nu is het effect van maatregelen in Nederland zeer beperkt op wereldschaal. En de maatregelen van een gemiddelde MKB onderneming zijn dus helemaal een druppel op een (letterlijk?) gloeiende plaat. En toch bestaat het blussen van een grote brand ook uit miljoenen druppels. Het één is het gevolg van het ander. Indien we vasthouden aan het denkbeeld van ‘waarom ik, als een ander het ook niet doet’ dan lijken we sterk op de twee mensen met een parachute om, die in de deuropening van een neerstortend vliegtuig elkaar blijven vertellen: ‘Als jij springt, doe ik het ook’.
In deze economische tijd is investeren wellicht niet het eerste wat ondernemers van plan zijn. Maar toch weet iedere ondernemer intuïtief dat juist nú investeren de onderneming op middellange termijn competitiever maakt. De meest voorkomende en algemene besparingsmaatregelen verdienen zich veelal binnen één tot drie jaar terug, zoals betere afstelling van verwarming- en klimaatinstallaties, energiezuinige verlichting en bewegingsmelders, optimalisatie van productieprocessen en een energiezuiniger wagenpark. En dat is een investeringshorizon waar elk mens met financieel inzicht zich graag achter schaart.
Indien u snel resultaat weet te boeken, maakt u óók nog kans om als succesverhaal opgenomen te worden in het boek dat komend voorjaar verschijnt: ‘In vijf stappen CO2-neutraal ondernemen’. Dat is ook nog eens goede ‘free publicity’ voor uw onderneming! Begin het nieuwe jaar dus met het realiseren van een goed voornemen en maak werk van het vaak ‘laaghangende fruit’ dat u met energiebesparing in uw onderneming al kunt oogsten. Omdat het moet, omdat het hoort en omdat het loont. Driedubbele winst dus.