Vijf tips voor het energiebewust koelen van je bedrijf
Energiebesparing
Met een opwarmende aarde wordt het steeds verleidelijker om voor de hete zomers een airco...
Gerrit Hesselink komt, zo zegt hij zelf, uit een echt koffiebrandersgeslacht. Hij is de vierde generatie Hesselink die aan het roer staat van Hesselink Koffiebranders te Gelderland sinds 1885. De Hesselinks volgen hun eigen pad en daar is Gerrit geen uitzondering op. “Toen ik op jonge leeftijd binnen ons familiebedrijf begon, stond duurzaamheid nog niet op de kaart. Daar is nu wel echt verandering in gekomen. Als bedrijf hebben wij ons bewogen naar betekenisvol ondernemen met hart voor de wereld waarin we nog generaties willen leven.
Het gaat het bij de Hesselinks dus niet alleen om het tevreden houden van de klant met een kop verse koffie. Net zo belangrijk is het werken binnen een “duurzame keten”, zoals Gerrit het graag noemt. Van plantage tot transport en van branden tot verpakking; overal stellen we de vraag of het duurzamer kan.
Ik vond dat we onze slogan “Geluk in je Kop” ook echt moesten waarmaken. Wij willen bijdragen aan het geluk voor iedereen die met ons merk of onze producten te maken heeft. Of je het nu verbouwt, oogst, vervoert, brandt, verpakt, verkoopt, schenkt of drinkt: We willen dat je er blij van wordt! Of Hesselink koffie naast duurzaam ook de allerlekkerste is? Gerrit, lachend: “Elke koffiebrander vindt van zichzelf dat hij of zij de lekkerste koffie maakt. Dat moet je natuurlijk ook van jezelf vinden, anders kun je er net zo goed gelijk mee ophouden. Voor ons geldt dat dus ook. Wij verkopen kwaliteit. En dan ook nog eens duurzame kwaliteit. Onze klanten waarderen dat.”
“Ik ben meerdere keren in de oorsprongslanden van onze koffie geweest. Daar zag ik met eigen ogen wat voor impact klimaatverandering heeft. Koffieplanten worden kwetsbaar door de verandering in temperatuur. Desastreus voor het milieu, de boeren en uiteindelijk ook voor ons. Dat komt echt binnen.
We zijn toen meteen met verduurzamen begonnen. Dat zal een jaar of vijftien geleden zijn. Eerst heel simpel, door LED-verlichting te plaatsen in het bedrijf. We maken nu alweer een kleine vijftien jaar uitsluitend gebruik van LED-lampen. Zo werken we ook alweer jaren met een zogeheten ‘heat recovery systeem’. Met de warmte die vrijkomt bij het koffiebranden, houden we onze kantoren warm.
“We hebben deze branderij in 1994 gebouwd. In 2015 kochten we het pand ernaast van onze buurman. Daar hebben we ons magazijn in gevestigd. Noodzakelijk, want we zijn de afgelopen jaren flink gegroeid. Inmiddels zijn we met 30 mensen en heeft ons bedrijf een omzet van 10 miljoen.
In 2019 is onze branderij volledig verbouwd. Dit hebben we circulair aangepakt door zo veel mogelijk materiaal te hergebruiken. Tijdens de verbouwing zijn bijvoorbeeld links en rechts kozijnen vrij gekomen. Normaal gesproken gooi je die in de container en plaats je nieuwe. Wij hebben ervoor gekozen deuren en kozijnen te demonteren en elders in het pand opnieuw te gebruiken. Ook de meubels en glazen scheidingswanden kochten we circulair in. Overgebleven van renovaties bij andere bedrijven, maar nog prima te gebruiken.
Tegenwoordig wordt het bedrijfspand geheel elektrisch verwarmd met lucht-warmtepompen. De benodigde energie hiervoor wordt opgewekt door meer dan 850 zonnepanelen die op onze daken liggen. De verbouwing is bekroond met een 4-sterren certificering van BREEAM, het instrument om duurzaamheid van gebouwen te meten en te beoordelen. Een grote prestatie waar we ontzettend trots op zijn!
“Met een groenfinanciering heb je financieel voordeel. En er zijn subsidies beschikbaar die de investeringen wat omlaag brengen. Maar als je dat bij elkaar optelt spelen we met deze investeringen niet quitte. Natuurlijk wordt er wel gezegd dat die investeringen zichzelf uiteindelijk terugverdienen. Maar tien, vijftien jaar vooruitkijken, daarvoor heb je echt een glazen bol nodig. Er kan nog zoveel veranderen.
Toch doen we die investeringen graag, vanuit die overtuiging dat we een bijdrage willen leveren. Het geeft mij zelf ook een goed gevoel. Dat investeren in het ‘Geluk In Je Kop’ komt daar weer terug. We zijn niet roomser dan de paus of groener dan het bos. Toch dragen we wat bij.
Dat we een familiebedrijf zijn speelt trouwens ook een rol. Je denkt dan al snel aan de lange termijn. Want je wilt ook dat je bedrijf toekomstbestendig is, om deze door te geven aan de volgende generatie. Ik heb een zoon van 25 die over vijf tot tien jaar het bedrijf gaat voortzetten. Dus moet het bedrijf ook klaar voor de toekomst zijn.”
“Gewoon doen. Volg je hart en ga op je eigen ondernemersguts af. Als ondernemer voel je zelf heel goed wat klopt bij je onderneming. En waar je hulp nodig hebt kun je die vinden. Zo heeft ING Groenbank ons geholpen bij de financiering en goed meegedacht. Ook over zaken waar ik als ondernemer nog helemaal niet aan gedacht had.”
Klimaatplein partner ING Groenbank is 100% dochter van ING en financiert sinds 1996 duurzame projecten met de Groenfinanciering. Dit is een lening met een lagere rente, op basis van een aantal duurzaamheidscriteria van de overheid. De Groenfinanciering is interessant voor duurzame renovatie van een bedrijfspand, een investering in zonnepanelen of een ander duurzaam project. Meer rendement en een mooie stimulans voor duurzaam ondernemen. Ook kan ING Groenbank toegang bieden tot subsidies, waaronder de milieu-investeringsaftrek.