
Vier klimaatoplossingen met verrassende voordelen voor biodiversiteit en menselijk welzijn
Klimaatbeleid
Menselijke activiteiten veroorzaken de afgelopen decennia een grootschalig verlies en degradatie van ecosystemen en leefgebieden....
Alles van waarde is het nieuwe boek van econoom Matthias Olthaar. In zijn boek betoogt Matthias dat we productie niet gelijk kunnen stellen aan economie. ‘Economie is gemeenschapskunde’, stelt hij in dit interview voor het Klimaatplein. ‘Economie moet draaien om de vraag wat je als gemeenschap nodig hebt voor een goed leven. Dus primair draait het om de vraag: wat is eigenlijk een goed leven? De vraag welke producten en diensten we daarvoor nodig hebben en met welke toegevoegde waarde komt pas daarna.’
‘De economie gaat niet alleen over het kopen en verkopen van materiële spullen. Het gaat ook, of juist, over de immateriële zaken die het leven de moeite waard maken, zoals vriendschap, spiritualiteit en creativiteit. Ook dat heeft een waarde, alhoewel die niet in dollars of euro’s is uit te drukken. Zolang we denken dat economie enkel om cijfers draait blijven we daarop sturen. Goede economische cijfers betekenen alleen niet hetzelfde als een goed leven en welvaart voor iedereen.
Op dit moment hebben we een economie van nooit genoeg. We worden geacht om veel van onze energie te geven aan een immer uitdijend productieapparaat. Dit kan ook ten koste gaan van de kwaliteit van leven. Je houdt bijvoorbeeld minder tijd over voor vriendschappen. Productie van goederen en diensten moet wat mij betreft dan ook altijd een middel zijn om immateriële waarde-doelen te behalen.’
‘Veel ondernemers vragen zich af of dat ze duurzamer of toekomstbestendiger kunnen ondernemen. En wanneer ze dan de moed hebben gevat om een ecologisch en sociaal verantwoord bedrijf op te zetten dan is daarvoor deze vraag een goed startpunt: Draagt mijn toegevoegde waarde bij aan de kwaliteit van leven van mijn klant?
De voorbeeldbedrijven die ik ken maken kwalitatief goede producten die makkelijk zijn te delen en repareren. Ze verkopen vaak minder dan conventionele bedrijven, maar hun marges zijn hoger. Ook verdienen ze aan onderhouds- en reparatiediensten waarmee de klant ontzorgd wordt en de levens- en gebruiksduur wordt verlengd. De marketing van deze duurzame bedrijven draait om het goed informeren en onderwijzen van klanten in plaats van om het toepassen van manipulatieve technieken die kunstmatige behoeften creëren. In mijn boek beschrijf ik diverse voorbeelden van dit soort voorbeeldbedrijven.’
In zijn nieuwe boek onderzoekt Matthias Olthaar alles wat van waarde is en hoe wij als burger, consument, ondernemer of werknemer kunnen bijdragen aan een betere wereld voor iedereen. Alles van waarde toont een nieuw vergezicht en geeft hoop en handelingsperspectief. Samen met onder andere Klimaatplein oprichter Rob van der Rijt en econoom Paul Schenderling schreef Matthias eerder mee aan het boek ‘Er is leven na de groei’.
Foto in header: Matthias Olthaar (links) op bezoek bij het Circulaire centrum van meubelmaker Vepa.