Koninklijke Horeca Nederland zet voor energiebesparing in op bewustwording van de leden

CO2-neutraal ondernemen


In Nederland wordt in de industrie en dienstverlening veel energie verbruikt. Brancheorganisatie kunnen een belangrijke rol spelen bij het terugdringen van het energieverbruik in hun sector. In een korte serie zetten we de activiteiten van een aantal brancheorganisaties op een rij. Vandaag de Koninklijke Horeca Nederland (KHN).


“Koninklijke Horeca Nederland zet met name in op bewustwording onder zijn leden”, zegt Nicolette Barkhof, beleidsadviseur bij KHN. “Dit doen wij door best practices te delen en zo onze leden te inspireren.”

Eén van die best practices is de Green Deal die eind vorig jaar in Tilburg is gesloten tussen KHN, de gemeente Tilburg en het ROC De Rooi Pannen. De Tilburgse afdeling van KHN heeft hierbij het voortouw genomen om samen met horecaondernemers met vier concrete maatregelen op het gebied van energiebesparing en voedselverspilling aan de gang te gaan.

Terrasverwarming

Deze vier maatregelen zijn: verduurzamen van de terrasverwarming, gezamenlijke en gescheiden afvalinzameling, verminderen van het energiegebruik en voorkomen van voedselverspilling.

Eén van de doelstellingen van de Green Deal om in 2018 met minimaal 25 horecaondernemers van KHN Tilburg een plan van aanpak te ontwikkelen voor duurzaamheidsmaatregelen binnen hun onderneming.

Daarnaast stimuleert KHN zijn leden om een energiescan te laten maken. Deze helpen bij het in kaart brengen van het energieverbruik om vervolgens te kijken waar de meeste winst te behalen is.

Terugverdientijd

Barkhof: “Steeds meer steden maken serieus werk van energiebesparing. De energiescan voor de horeca is daar een goed voorbeeld van. In verschillende grote steden biedt de gemeente die scan gratis aan. Horecaondernemers krijgen na de scan een rapport met energiebesparende maatregelen, kosten en terugverdientijd. Inmiddels is er in Leiden en Den Haag al een daling van respectievelijk 90 en 240 ton CO2-uitstoot op jaarbasis.

Jeroen van de Ven van Sportscafé Not Out in Den Haag heeft een energiescan laten uitvoeren. Hij had wel een schouderklopje verwacht omdat hij al ledverlichting had aangebracht en een tijdklok op de koelingen. Maar het werd een heel mager schouderklopje, samen met een gedetailleerd rapport over mogelijke verbeteringen en de kosten van de investeringen. De ondernemer geeft aan: “Ik heb naast wat kleinere zaken een nieuwe HR cv-ketel, waterloze toiletten, drukknoppen op de kranen en het Aquafox-systeem bij de spoelbakken geïnstalleerd. De investering was zo’n 4-duizend euro, maar dat verdien ik binnen drie jaar terug.”

Green-Keylabel

In de horeca, met name bij hotels zien we ook steeds meer het Green-Keylabel, het internationale keurmerk voor duurzame bedrijven in de recreatie en vrijetijdsbranche. Een ondernemer met een Green-Keycertificaat vermindert aantoonbaar de druk op het milieu door verminderd verbruik van gas, water en elektra en een reductie van de afvalproductie. Hierdoor levert het de ondernemer ook financieel voordeel op. Het certificaat kent drie niveau’s: goud, zilver of brons.

Inmiddels hebben veel leden van KHN een Green Key. Zoals het Albushotel aan de Vijzelstraat in het centrum van Amsterdam, dat de gouden Green Key op zijn gevel heeft staan. Dit is het eerste hotel in Europa dat geen CO2-uitstoot heeft voor de verwarming en koeling van de ruimtes en het opwarmen van het water. Daarnaast heeft het onder meer maatregelen genomen om waterverbruik en afval te verminderen en een energie-efficiënte ledverlichting.

Meer informatie over duurzaam ondernemen en de KHN? Klik dan hier >
Direct starten met energiebesparing en duurzame opwekking? Volg ons 5-stappenplan

Eerder verscheen in deze serie interviews al:

BOVAG: Erkende maatregelenlijst is echt een verbetering >
ICT-sector weet energieverbruik binnen de perken te houden >


Foto en bron quote Jeroen van de Ven: KHN

Gerelateerde artikelen

25 jaar Milieubarometer: milieu-monitoringtool voor duizenden ondernemers

CO2-neutraal ondernemen

Dit jaar bestaat de Milieubarometer 25 jaar. Adriaan van Engelen, directeur van initiatiefnemer Stichting Stimular,...

Lees verder

Carbon footprint van brood Boboli wordt flink kleiner

CO2-neutraal ondernemen

Directeur Bart Hulsman concentreert zich op wat mogelijk is “Ons doel is om in 2030...

Lees verder

B Corp™-certificering Obsession belangrijke mijlpaal in duurzame reis

CO2-neutraal ondernemen

Klimaatplein partner Obsession heeft opnieuw een belangrijke mijlpaal behaald in haar reis naar het meest...

Lees verder