Stap 1: Het energieverbruik van mijn organisatie kennen
Breng het energie- en brandstofverbruik van uw organisatie in kaart en creëer inzicht en bewustwording. Met deze verbruiksgegevens berekent u vervolgens eenvoudig op het Klimaatplein gratis de eigen CO2-voetafdruk. Doet u dit jaarlijks dan maakt dat ook het resultaat van genomen besparingsmaatregelen zichtbaar. Voor een meer uitgebreide berekening en het vaststellen van uw ambities kunt u contact opnemen met deze experts voor CO2-calculatie of met deze instrumenten die u inzicht bieden in uw energieverbruik.
Stap 2: Besparen op mijn energieverbruik
Klik hieronder op klimaatvriendelijke bespaaroplossingen en vraag de daarbij genoemde partners van het Klimaatplein naar hun oplossingen.
Stap 3: Zelf duurzame energie opwekken
De energie die u na genomen bespaarmaatregelen nog nodig heeft kunt u zelf (of samen met anderen op uw bedrijfsterrein) duurzaam opwekken. Ontdek samen met deze duurzame energiepartners hoe u dit voor uw organisatie realiseert. Ook is het mogelijk om via deze groene energieleveranciers al direct uw energie fossielvrij in te kopen.
Stap 4: Het compenseren van (nog) niet te reduceren CO2-uitstoot
Door nog niet te reduceren uitstoot van CO2 van bijvoorbeeld uw wagenpark of vliegreizen te compenseren, neemt u hier toch 100% verantwoordelijkheid voor. U vindt hier meer informatie over de standaarden en projectmogelijkheden voor CO2-compensatie.
Stap 5: De genomen stappen communiceren met stakeholders
Uw medewerkers, klanten en leveranciers kunnen uw duurzame stappen pas waarderen wanneer ze ervan weten. Communiceer daarom en inspireer de organisaties in uw bedrijfsketen om uw voorbeeld te volgen. Creëer zo maximale impact en een unieke positionering in uw markt. Maak gebruik van dit communicatieplan en vraag de partners van het Klimaatplein naar hun communicatieve mogelijkheden.
Bonus stap: Is de missie van uw bedrijf klaar voor de toekomst?
Naast het klimaatprobleem staan wereldwijd ook de biodiversiteit, schone lucht, drinkwater en een gezonde bodem onder druk. Een bedrijf dat klaar wil zijn voor de toekomst legt daarom al in haar missie vast dat het met de bedrijfsactiviteiten op een rechtvaardige wijze bijdraagt aan het herstel van de natuur. Met een focus op duurzame kwaliteit in plaats van kwantitatieve groei sluit uw bedrijf aan bij een volhoudbare samenleving. Is uw bedrijf klaar voor de toekomst? Check deze link voor meer inspiratie.