Minder CO2-uitstoot zit tussen de oren

Energiebesparing

Moet ik mij nog wel druk maken over de uitstoot van CO2 in het verkeer? Nieuwe auto’s worden immers zonder uitzondering als extreem schoon aangeprezen? Ik kan mij voorstellen dat mensen zo langzamerhand een recalcitrant gevoel krijgen van ‘als ik nu zo’n voertuig koop, houden jullie dan op met zeuren?’ Zoiets moet het zijn want, alle pogingen ten spijt, het aantal kilometers per auto is in Nederland de laatste 15 jaar niet gedaald. Wel zijn er ruim één miljoen voertuigen bijgekomen.

Uiteraard hebben alle moderne technieken er wel voor gezorgd dat de uitstoot van broeikasgas, NOxen fijnstof niet verder stijgt en hier en daar licht daalt. Maar we zitten nog ver weg van wat Nederland in Europees verband heeft afgesproken. Moet ik met mijn groene auto daarvan wakker liggen? Precies voor de mensen die zo denken heb ik een vraag: ‘heb je die stap gemaakt voor het klimaat of voor je portemonnee?’ Het is geen strikvraag. Ik denk dat het schoner én goedkoper kan. Alleen zit de knop die daarvoor omgezet moet worden niet op het dashboard maar tussen de oren.

Daarvoor is wel meer nodig dan een cursus ‘Het Nieuwe Rijden’. Hoe populair die ook zijn bij bedrijven, er blijft te weinig van hangen. TÜV Rheinland heeft dat onderzocht en de resultaten zijn niet bemoedigend. Bij de vrachtwagenchauffeurs gaat het wel: dat zijn de professionals voor wie het besparen van brandstof rechtstreeks te maken heeft met het bedrijfsresultaat en ultimo hun baan. Maar bij de grootste groep (zakelijke) personenwagenbestuurders zakt het geleerde binnen twee maanden weer weg. Dat vind ik treurig.

Ook de (zakelijke) personenwagenrijder kan ongeacht het type auto nog zeker acht procent brandstofbesparing halen! Zonder dat hij ook maar één minuut later op die belangrijke afspraak komt. Ik weet uit eigen ervaring dat wie een beetje klimaatbewuster achter het stuur zit, merkt dat hij of zij ook minder gestrest rijdt. En meer oog heeft voor het verkeer en de borden. En dus minder schades maakt of in situaties raakt waar het maar net goed ging. Ook de onderhoudskosten van de auto dalen.

De wetenschap achter dit alles zit in een cultuuromslag binnen een bedrijf van hoog tot laag. Zo bereiken wij binnen de Verkeersveiligheidgroep Nederland goede resultaten met tools als E-learning. Wat ik steeds zie is dat deelnemers na enige aarzeling snel enthousiast raken. Zeker als ze merken dat het nauwelijks tijd kost maar wel veel brengt. Recent lanceerden we twee websites: een voor de automobilist en een voor het beroepsvervoer. Daarop staan heel veel gratis testjes en trainingen. Ik ben er van overtuigd dat iedereen die ze doet, anders gaat rijden. Ik denk ook dat hij of zij steeds terugkomt. Dan wordt veilig en duurzaam rijden een manier van leven en geen aangeleerd kunstje.

Gerelateerde artikelen

Nieuwe LED verlichting zet de Nachtwacht in duurzaam licht

Energiebesparing

Het Rijksmuseum te Amsterdam heeft een belangrijke stap gezet in de verduurzaming van haar verlichting....

Lees verder

Innovatieve stappen in de bouwsector voor een fossielvrije toekomst

Praktijkverhalen

De verduurzamingsuitdagingen waar Nederland voor staat zijn enorm. Hoe kijken bouwexperts binnen de sector hier...

Lees verder

Radboud Universiteit bespaart twee miljoen kWh stroom dankzij nieuwe verlichting

Praktijkverhalen

De Radboud Universiteit streeft naar een energieneutrale bedrijfsvoering in 2050. Een groot deel van de...

Lees verder