Over zuinige auto’s en de beloofde besparingen

Energiebesparing

Waarom wijkt het werkelijke verbruik van een auto zoveel af ten opzichte van het normverbruik dat door de fabrikant is opgegeven? Dat is een vraag die ik veel van onze opdrachtgevers te horen krijg. Het behalen van de door de fabrikant opgegeven cijfers is echter beslist mogelijk. Maar het vereist een omgeving waarin het liefst geen files zijn, weinig verkeerslichten voorkomen en bovendien een grote concentratie vergt. Dus, ja het is mogelijk. Maar reëel is het wellicht nog niet in het dagelijkse file woon- werkverkeer.

Wat wel reëel en haalbaar is, is dat men door het op een moderne manier bedienen van een moderne auto veel zuiniger kan rijden en gemakkelijk heel dicht in de buurt kan komen van de fabrieksopgaven. Moderne motoren zijn namelijk heel anders gebouwd. Waar een 1,4 liter motor met 60 pk voeger bij 6.000 t/m zijn maximale trekkracht haalde, haalt een moderne 1,4 motor met 125 pk zijn maximale trekkracht al bij 1500 toeren. U moet dus veel eerder opschakelen dan u gewend was. (Wanneer u van Office 2003 naar Office 2010 overgaat dient u het programma ook anders te gebruiken om het beloofde rendement te halen)

Niet alleen eerder opschakelen, maar ook gebruik maken van het start/stop systeem, de schakelindicator, de auto uit laten rollen in de versnelling (in plaats van in zijn vrij) en goed anticiperen zijn zaken die het brandstofverbruik enorm beïnvloeden.

Dan zijn er nog de kosten

Zakelijk gezien zijn autokosten vaak de 2de of 3de kostenpost binnen een onderneming en zorgt het wagenpark vaak voor meer dan 50% van de totale CO2 uitstoot van een bedrijf. Kritisch kijken naar de huidige performance van een wagenpark is stap 1 van eenvoudige manieren om snel en effectief kosten en CO2 te verlagen.

Advies

Een gemakkelijke en goedkope manier is om een inventarisatie te maken van uw wagenpark, kijk dan eens naar het normverbruik van uw wagenpark. Tel hier eens 15% verbruik bij op. De bestuurders die 15 tot 20% meer verbruiken zijn uw GROENE bestuurders, hier moet u zuinig op zijn. De bestuurders die 20 – 25% meer verbruiken dan het normverbruik zijn uw ORANJE bestuurders en behoeven aandacht. De bestuurders die meer dan25% verbruiken dan het normverbruik van de fabrikant zijn uw RODE bestuurders, hier moet u echt aandacht aan besteden en deze mensen moet geleerd worden om een moderne auto op een moderne manier te bedienen, daar zijn fysieke of goede online e-learning trainingen voor.

Door duidelijke en realistische besparingsdoelstellingen te communiceren en dit TOP DOWN uit te dragen aan uw medewerkers kunt u uw bestuurders motiveren om hun rijstijl aan te passen. Ook het verplichten om kilometerstanden tijdens het afrekenen na een tankbeurt in te geven zal de bewustwording van uw bestuurders vergroten. Betrek uw medewerkers in een gezamenlijke besparingsdoelstelling en informeer uw medewerkers over de behaalde resultaten. U zal verbaasd zijn hoeveel geld er te besparen is in uw wagenpark!

Gerelateerde artikelen

Meer doen dan wegwerken E, F en G labels om klimaatdoelen te halen

Energiebesparing

Sjoerd Klijn Velderman verduurzaamde zelf zijn meer dan honderd jaar oude huis: er werd isolatiemateriaal...

Lees verder

5 Tips voor bedrijven om netcongestieprobleem op te lossen

Energiebesparing

Er liggen flink wat uitdagingen rondom de duurzame energietransitie. Sinds enige tijd is daar het...

Lees verder

Aangenaam binnenklimaat en juiste verlichting verbeteren prestaties werkplek

Energiebesparing

Hoge luchtkwaliteit, een aangenaam binnenklimaat en de juiste verlichting bevorderen de gezondheid en de prestaties...

Lees verder