Ziggo Dome kiest voor duurzame energie van energiecoöperaties
CO2-neutraal ondernemen
Sinds dit jaar is om | nieuwe energie de energieleverancier van de Ziggo Dome. Deze...
Voor het Klimaatplein webinar ‘Dít willen ondernemers weten over CO2-neutraal ondernemen’ meldden zich 125 bedrijven en instellingen aan. Onder leiding van host Rob van der Rijt, oprichter van het Klimaatplein, werden door de sprekers veel redenen en mogelijkheden voor klimaatbewust ondernemerschap benoemd. In dit verslag geven we deze kort weer.
Het webinar is in zijn geheel hier terug te zien >>
Rob van der Rijt, oprichter van het Klimaatplein en initiatiefnemer van de Nederlandse Alliantie voor Klimaatactie trapte het webinar af. Hij beschreef drie macro-trends die bijdragen aan een versnelde reductie van de uitstoot van broeikasgassen:
Ten eerste is Duitsland door de eigen rechter op de vingers getikt voor het achterblijven op haar klimaatdoelen. Minister van Financiën Olaf Scholz kondigde vervolgens direct aan dat het land gaat voor een vermindering van de CO2-uitstoot met een ambitieuze 65 procent in 2030. Daarnaast wil Duitsland in 2045 zo goed als CO2-neutraal zijn. Dat is vijf jaar eerder dan is afgesproken in het Parijse klimaatakkoord.
Ten tweede schiet de prijs die bedrijven moeten betalen voor het uitstoten van een ton CO2 omhoog. Op 18 mei lag de prijs op 55 euro per ton CO2. Sinds begin januari is die prijs verdubbeld. Dat betekent dat het steeds meer loont, nu nog vooral voor grote bedrijven, om eigen CO2-kosten naar beneden te brengen door efficiënter om te gaan met energie en meer duurzaam op te wekken. Voor toeleverende ondernemers betekent dit concreet dat er steeds meer vraag gaat komen naar koolstof- of CO2-arme oplossingen.
Ten derde is Amerika terug in het Parijse Klimaatakkoord, terug aan de internationale onderhandelingen en terug om ook in eigen land actie te ondernemen. Zo mogen er in 2035 geen emissies meer vrijkomen bij het opwekken van elektriciteit en komen er grote investeringen voor het elektrificeren van het wegverkeer.
Er zijn meer trends gaande, zo is er nationaal de energiebesparingsplicht voor bedrijven en het verplichte energielabel C voor kantoren. Maar voorgenoemde globale trends stemden Van der Rijt hoopvol voor het stoppen van de globale temperatuurstijging met 2 graden zodat verdere klimaatontwrichting is te voorkomen.
De eerste gast in het Klimaatplein-webinar was Mark Huis in ’t Veld, senior carbon advisor bij Climate Neutral Group. Hij sprak over het terugdringen van CO2-uitstoot in de keten. Veel bedrijven kennen inmiddels hun eigen CO2-voetafdruk. Maar ze zijn steeds vaker benieuwd naar de CO2-impact terug en vooruit de keten in. Hoe achterhaal je die impact en hoe verklein je die vervolgens samen met toeleveranciers en klanten?
Mark gaf als tip mee dat je als ondernemer het beste kunt kijken naar welke producten de meeste impact hebben. Zowel in de eigen omzet als ook qua milieu-impact. En wanneer je dan een goede relatie hebt met toeleverancier of klant, ga dan het gesprek aan over verduurzaming. De maatregelen om ook bij klanten of leveranciers de CO2-impact te verkleinen zijn eigenlijk dezelfde als die voor jouw bedrijf gelden: breng het fossiele energieverbruik in kaart en ga dat reduceren, verduurzamen en het restant aan broeikasgassen compenseren.
De tweede gast op het webinar was Ron Hendriks, directeur bij Van Beek Ingenieurs-Grip op energie. Ron transformeerde zijn monumentale kantoorpand in effectieve samenspraak met de verhuurder van Energielabel E naar A. En nu is hij op weg naar een Paris Proof Building. Meer ondernemers willen hun gebouw wel verduurzamen, maar vaak is het pand niet in eigendom. Hoe ga je daarmee om? Hoe is het, samen met de verhuurder, wél te realiseren?
“Begin gewoon” was het antwoord van Ron over hoe je dit moet aanpakken. Ga in gesprek met je verhuurder en leg hem de voordelen voor beide uit. Een duurzamer pand is comfortabeler, energiezuiniger, gezonder en daardoor makkelijker te verhuren. Bovendien verplicht de wet ook steeds meer om te verduurzamen en wensen huurders een groen imago dat aansluit bij de toekomst. Ron gaf tevens aan welke maatregelen in hun kantoorpand zijn genomen. En dat varieert van LED-verlichting tot warmtepompen en van zonnepanelen tot dubbel glasisolatie.
De derde en laatste gast op het webinar was Maarten Steinbuch Universiteitshoogleraar aan de Technische Universiteit Eindhoven. Hij is dé kennis en inspiratiebron voor velen op het gebied van elektrisch vervoer. Maarten gaf een helder overzicht van de huidige stand van zaken van elektrisch vervoer en praktische tips om elektrisch vervoer dé standaard te maken in je bedrijf. Hij ontkrachtte enkele fabeltjes over het duurzaamheidsgehalte van elektrisch vervoer en liet ook zien hoe in het zwaarder transport elektrisch vervoer gaat plaatsvinden. Zijn presentatie is hier terug te zien.
Mocht je als bedrijf of instelling interesse hebben in het volgen van meer webinars van het Klimaatplein, schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief of meld je kosteloos aan als deelnemer van de Alliantie Klimaatactie (ruim 70 mkb bedrijven en instellingen gingen je al voor!).
Dit webinar is mede mogelijk gemaakt dankzij een financiële bijdrage van de provincie Noord-Brabant.