Tweede Kamercommissie Klimaat en Groene Groei ontvangt oplossingen voor nakomen klimaatakkoord Parijs
Klimaatbeleid
De Tweede Kamercommissie voor Klimaat en Groene Groei ontving deze week een lijst met oplossingen...
Bij de overstap naar de elektrificatie van een vrachtwagenpark is het belangrijk om meteen een totaaloverzicht te schetsen. Op welke plekken komen de snelladers te staan? Hoe ziet de huidige energievoorziening en aansluiting eruit? Het is mogelijk om voor een partij te kiezen die zowel de snelladers kan leveren als de energie-infrastructuur onder de loep neemt. Op die manier is er voor de ondernemer één aanspreekpunt bij alle vragen, ook wanneer er een keer een storing is.
In het Klimaatakkoord is afgesproken dat in 2025 minimaal 30 steden een zero-emissiezone voor stadslogistiek hebben ingevoerd. Vorig jaar kondigden Amsterdam, Rotterdam, Eindhoven, Utrecht en Den Haag al aan hier gehoor aan te geven vanaf 1 januari 2025. Een ontwikkeling die een grote impact heeft op de transportsector. Elektrische vrachtwagens lijken uitkomst te bieden, maar de transitie naar volledig elektrisch transport kent vele uitdagingen.
Transitie gaat altijd gepaard met uitdagingen, zo ook binnen de transportsector. Rob Biemans, teamleider elektrische laadoplossingen bij Klimaatplein partner Kenter vertelt; “De aanschaf van een emissievrije vrachtwagen vergt een flinke investering. De vrachtwagen zelf is niet alleen duurder maar ook de inzetbaarheid in kilometers en afschrijving zorgen voor een hogere Total Cost of Ownership (TCO) ten opzichte van de dieseltrucks.” Naast de aanschaf van de vrachtwagen zelf is ook de laadinfrastructuur niet onbelangrijk. Elektrische voertuigen moeten immers opgeladen worden middels een laadpaal of snellader. De investering in laadvoorzieningen is voor veel ondernemers een bezwaar, want ook deze is op z’n zachtst gezegd niet voordelig.
De elektrificatie van de transportsector zal de komende jaren in een stroomversnelling komen verwacht Rob. “Bedrijven in de transportsector worden geconfronteerd met wet- en regelgeving omtrent zero-emissie vervoer. Zo staat in het Klimaatakkoord beschreven dat in 2030 30% van de nieuw verkochte vrachtwagens en bussen zero-emissie moet zijn. Maar naast wet- en regelgeving is de sector zelf ook ambitieus. Steeds vaker vragen hun eindklanten om zero-emissie transport, wat ervoor zorgt dat veel transporteurs de overstap naar elektrisch vervoer willen maken.”