Tweede Kamercommissie Klimaat en Groene Groei ontvangt oplossingen voor nakomen klimaatakkoord Parijs
Klimaatbeleid
De Tweede Kamercommissie voor Klimaat en Groene Groei ontving deze week een lijst met oplossingen...
Door een prijs op de eigen uitstoot van CO2 te zetten, helpen ondernemers zichzelf om duurzamer en kostenbewuster om te gaan met energieverbruik. Daarmee stimuleer je jezelf om bij iedere investeringsbeslissing de meer duurzame optie te kiezen. Duurzaam omdat externe kosten als gevolg van bijvoorbeeld klimaatverandering mee worden gerekend. Ook ben je als organisatie meteen voorbereid op een toekomstige reële beprijzing van uitstoot van broeikasgassen door de overheid.
Grote concerns als Disney, Microsoft en Shell beprijzen inmiddels intern de eigen veroorzaakte uitstoot van het broeikasgas CO2. Zij doen dit enerzijds om zichzelf te blijven motiveren om zoveel als mogelijk te besparen op energiekosten. Anderzijds bereiden zij zich voor op een eventuele toekomstige verplichte beprijzing van veroorzaakte CO2-uitstoot.
De drie hiervoor genoemde concerns plaatsen een eigen interne prijs op CO2 van tussen de 7 en 40 dollar per ton. Dat is nogal een verschil. In Europa betaal je op dit moment rond de 5 euro voor een ton CO2 uit de verplichte emissiemarkt. Die 5 euro had volgens de EU eigenlijk minimaal 30 euro moeten zijn om het emissiehandelssysteem goed te laten functioneren. Met goed bedoel ik dat het bedrijven daadwerkelijk stimuleert om voor de meest duurzame en energie-efficiënte optie te gaan bij het maken van een investeringsbeslissing.
Wanneer je als eigen organisatie een prijs wilt zetten op veroorzaakte CO2-uitstoot dan is het slim om een minimumprijs te hanteren. Dit biedt de beste kansen om die beprijzing als een effectief instrument in de strijd te zetten tégen CO2-uitstoot en vóór energie-efficiëntie. Start bijvoorbeeld met die voorgestelde prijs van €30,- per ton CO2. Een blijvend hogere prijs zal de onderneming meer prikkelen om eigen uitstoot te beperken en te investeren in duurzame innovaties.
Wat kun je nu al doen om veroorzaakte CO2-uitstoot te minimaliseren? Start met het in kaart brengen van je CO2-voetafdruk. Dat kan bijvoorbeeld met onze gratis CO2-calculator. En ga daarna verder met besparen aan de hand van het 5 stappenplan voor energiebewust ondernemen. En neem tenslotte verantwoordelijkheid voor die uitstoot van CO2 die je nog niet kunt reduceren tot nul, bijvoorbeeld veroorzaakt door vliegreizen en eigen wagenpark. Dat kan door middel van CO2-compensatie met projecten die geverifieerde en additionele emissiereducties opleveren. Zo zet je belangrijke stappen naar een CO2-neutrale en toekomstbestendige organisatie!