Tweede Kamercommissie Klimaat en Groene Groei ontvangt oplossingen voor nakomen klimaatakkoord Parijs
Klimaatbeleid
De Tweede Kamercommissie voor Klimaat en Groene Groei ontving deze week een lijst met oplossingen...
Ontgroeien is volgens diverse wetenschappelijke publicaties, waaronder ook het IPCC klimaatrapport, noodzakelijk om als mensheid weer binnen ecologische en maatschappelijke grenzen te gaan leven. Hoe zorg je ervoor dat jouw bedrijf klaar is voor zo’n ontgroei- of ook wel postgroei- economie? En hoe kun je met jouw bedrijfsstrategie bijdragen aan het focussen op kwaliteit in plaats van kwantiteit? Het Klimaatplein deed hier, in samenwerking met de Universiteit van Utrecht, onderzoek naar.
Ontgroeien is een geplande vermindering van overtollig energie- en materiaalverbruik om de economie weer in balans te brengen met de levende wereld op een veilige en rechtvaardige manier. Door te ontgroeien richt een samenleving, gemeenschap of bedrijf zich op sociaal en ecologisch welzijn in plaats van het streven naar (bedrijfs)economische resultaten. Hiervoor is het terugdringen van onnodige vormen van productie en consumptie noodzakelijk.
Hoe zorg je ervoor dat jouw onderneming klaar is voor de ontgroei- of ook wel post-groei economie? Hoe kun je in de praktijk bijdragen aan het laten ontgroeien van de economie met je eigen bedrijf? Oprichter van het Klimaatplein Rob van der Rijt deed hier, in samenwerking met Utrecht University en een zestal duurzame mkb-bedrijven, onderzoek naar.
Ontgroeien is een breed begrip. Daarom zijn de aandachtsgebieden in het onderzoek onderverdeeld in vijf verschillende thema’s: Maatschappij, Milieu, Klanten, Werknemers & management en Gemeenschappen.
Op basis van literatuuronderzoek en met behulp van interviews met ondernemers zijn per thema richtlijnen voor bedrijven opgesteld welke direct toegepast kunnen worden in de praktijk. Deze praktische richtlijnen per thema staan op zichzelf, hierdoor kun je al meteen impact maken. Het geheel aan richtlijnen is ook eenvoudig op te nemen in de eigen bedrijfsstrategie.
Benieuwd naar hoe jouw organisatie kan bijdragen aan een post-groei economie en daarmee binnen ecologische en sociale grenzen onderneemt? Check dan deze helder beschreven two-pager met daarin per thema praktische aanknopingspunten waarmee je vandaag al van start kunt.
Dit onderzoek is uitgevoerd door Helix Consulting, verbonden aan de Universiteit van Utrecht, in opdracht van het Klimaatplein.
Foto: Oorlogsveteranen worden omgeschoold voor een carrière in de organische landbouw / M. Sullivan / Climate Visuals