Nieuwe LED verlichting zet de Nachtwacht in duurzaam licht
Energiebesparing
Het Rijksmuseum te Amsterdam heeft een belangrijke stap gezet in de verduurzaming van haar verlichting....
Hoe scoort mijn bedrijf op het gebied van milieu? Gebruik ik veel of weinig energie? Wat is gemiddeld? Dit zijn vragen die ik veel hoor wanneer ik bij een bedrijf langskom voor een duurzaamheids- of energiescan. Het monitoren van het verbruik is een goede eerste stap, maar echt interessant wordt het pas wanneer het bedrijf zijn verbruik kan vergelijken met dat van andere bedrijven. Dit kan met kengetallen, zoals elektriciteitsverbruik per kilogram product. Bedrijven die hun kengetallen delen, helpen daarmee niet alleen andere bedrijven, maar ook zichzelf.
Kengetallen maken energiebesparing concreet en daarom zijn ze inspirerend. Op internet zijn al voor diverse branches kengetallen te vinden, zoals op het Klimaatplein en bij de Milieubarometer. Bij de Milieubarometervoorbeelden staan niet alleen de gemiddelde waardes, maar ook de beste scores. Voordeel is dat dit ook een bedrijf dat al beter dan gemiddeld scoort een handvat biedt. Overigens is een toelichting van hoe het bedrijf tot die goede score is gekomen dan vaak wel nodig, omdat het behalen van die waarde anders onhaalbaar kan lijken.
Het is onze ervaring dat het meest interessant is wanneer bedrijven hun kengetallen individueel delen en erover praten. Zo kunnen ze leren van elkaars best practices. We zien hele mooie resultaten bij duurzaamheidskringen. In een duurzaamheidskring zitten bedrijven uit dezelfde branche bij elkaar en bespreken hun milieuscore, kengetallen en genomen maatregelen. Stimular begeleidt een aantal van zulke duurzaamheidskringen in de grafische en culturele sector. Ook ziekenhuizen bespreken onderling hun resultaten binnen het Milieuplatform Zorgsector (MPZ). De theaters en musea in Den Haag bieden zelfs al aan om hun kengetallen te delen met ieder theater dat ook zijn kengetallen wil delen.
Het zou goed zijn als meer bedrijven hun kengetallen gaan delen. Ze kunnen zich dan benchmarken met het meest gelijkende of juist best scorende branchegenoot. Bedrijven die hier actief mee bezig zijn besparen sneller en meer energie. We hopen dat er snel meer branche-initiatieven komen waarin kengetallen worden gedeeld, hetzij via gemiddelde en beste waardes, maar liever (ook) individuele uitwisseling. Als u al met een dergelijk project bezig bent, denken wij graag met u mee.
Bron foto: Citymarketing Tilburg