Carbon footprint van brood Boboli wordt flink kleiner

CO2-neutraal ondernemen

Directeur Bart Hulsman concentreert zich op wat mogelijk is

“Ons doel is om in 2030 CO2-neutraal te zijn”, zegt Bart Hulsman, algemeen directeur van Boboli. “En daarbij hebben we twee soorten uitdagingen. Ten eerste zaken waar je geen invloed op hebt en ten tweede uitdagingen waar je wel invloed op hebt. Wij kiezen ervoor om met de tweede uitdaging aan de gang te gaan.”

Wat dat concreet inhoudt? “Bijvoorbeeld de vermindering van de CO2-uitstoot bij onze logistiek. Daar kunnen we zelf wat aan doen. Maar om voor onze ovens over te schakelen van gas naar elektrisch, daar is nog niet voldoende capaciteit voor. Daar heb ik te maken met de netcongestie en dan kan ik mij daar heel druk om maken maar dat helpt niet.”

Focaccia’s tot crusty rolls

Boboli in Bunschoten maakt broodproducten gedecoreerd met verschillende toppingen. Van panini’s tot pizza’s en van focaccia’s tot crusty rolls. Je vindt de producten van Boboli in supermarkten, bij tankstations en als onderdeel van vliegtuigmaaltijden.

Een concreet voorbeeld waar Boboli de afgelopen tijd zijn carbon footprint heeft kunnen verkleinen is bij het gebruik van kaas.

“Voorheen kochten we kaas geraspt in. Dat moet dan verpakt naar ons vervoerd worden, waarbij er veel lucht in de verpakking zit. Tegenwoordig kopen we kaas in blokken in en raspen we zelf. Naast de winst voor onze carbon footprint betekent het ook dat we precies zoveel kunnen raspen als we nodig hebben waardoor de kaas ook nog verser is.”

Hollandse zuinigheid

De motivatie om te verduurzamen is voor Hulsman een vanzelfsprekendheid. “Ik kom nog uit de tijd dat je het licht uitdoet als je de kamer uitgaat. Vaak worden bedrijfsprocessen overgoten met een sausje van duurzaamheid, of ook wel marketing, maar voor mij is het heel vanzelfsprekend om verspilling tegen te gaan. Noem het Hollandse zuinigheid. Maar dat waardevolle spullen in de afvalbak verdwijnen dat gaat tegen mijn gevoel in.”

Ieder jaar wordt de carbon footprint bij Boboli gemeten. “In 2026 moeten wij rapporteren over 2025, volgens de nieuwe rapportageverplichtingen onder de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). Daar zijn we nu bijna mee klaar. Onze doelen op korte termijn: CO2 footprint voor vervoer met 25% verminderen door het optimaliseren van het doosformaat, de doosinhoud en de palletbezetting. De waste-stroom met 80% verminderen. 10% op verpakkingen besparen en gebruik van 100% gerecyclede producten waar het kan en anders gebruik van 100% recyclebare materialen.”

Waste-stroom

The Carbon Zero Club adviseert Boboli over het terugdringen van hun carbon footprint. “Ze hebben met name met ons gekeken naar de waste-stroom, het reduceren van afval en verlies binnen het productieproces. Samen hebben we de lijn-bezetting verhoogd waardoor er meer broodjes op de band liggen en je meer broodjes kunt bakken in dezelfde tijd. Dat bespaart ook best wat energie.”

“Wij hadden al langer de wens om dit aan te pakken. Door The Carbon Zero Club werd bij iedere stap wel 10 keer gevraagd: waarom doe je dat zo? Een Root Cause Analysis, waarbij je het probleem bij de kern aanpakt. Die aanpak heeft ons zeker geholpen.”

Wat zijn de grootste uitdaging voor de komende jaren, tot 2030? “Initiatieven vinden, die we zelf kunnen uitvoeren. En erop vertrouwen dat zaken die we niet op kunnen lossen, zoals de netcongestie, dat die opgelost gaan worden.”

Gerelateerde artikelen

Ondernemen in deze duurzaamheidstransitie? Zo doen anderen dat.

CO2-neutraal ondernemen

De podcast ‘De duurzaamheidstransitie’ zend inmiddels al 12 weken op rij iedere week een gesprek...

Lees verder

De route naar het duurzame gemeentehuis Krimpenerwaard

CO2-neutraal ondernemen

Sinds 2019 werkt Klimaatplein partner HEVO samen met de gemeente Krimpenerwaard aan een toekomstbestendige huisvesting....

Lees verder

Tissues als circulair bouwmateriaal op de VU Amsterdam

CO2-neutraal ondernemen

De Vrije Universiteit (VU) Amsterdam verzamelt sinds kort papieren tissues apart in voor recycling. Dit...

Lees verder