Maak van de bedrijfsentree een visitekaartje voor duurzame reizigers

Nieuws

De manier waarop de toegangszone van een bedrijf is ingericht, bepaalt onbewust welk vervoermiddel mensen kiezen. Of het nu medewerkers of bezoekers zijn: de eerste indruk telt. En die begint niet pas bij de receptie, maar al ver daarbuiten, op het parkeerterrein of bij de fietsenstalling. Wil je duurzaam reisgedrag, zoals fietsen, stimuleren? Richt dan de entree van je bedrijf in als uitnodiging voor de fiets, lopen en ov.

Wat de omgeving vertelt

Mensen maken keuzes op basis van gemak en wat in de omgeving normaal lijkt. Een groot parkeerterrein voor de deur geeft het signaal: hier hoor je met de auto te komen. Een fietsenstalling weggestopt achter de containers bevestigt dat beeld.

Andersom werkt het ook: een mooie, goed zichtbare fietsenstalling en een logische, groene looproute laten zien dat duurzame keuzes gewaardeerd worden. En dat beïnvloedt gedrag op de lange termijn.

Wat maakt een toegangszone fietsvriendelijk?

Met een paar slimme ingrepen maak je van de toegangszone een krachtig visitekaartje om duurzaam vervoer aantrekkelijk te maken:

Zichtbaarheid
Zet de fietsenstalling prominent bij de hoofdingang. Overdekt, goed verlicht, schoon en uitnodigend. Verplaats parkeerplaatsen voor auto’s juist naar de rand van het terrein, want na een autorit is een stukje lopen gezond.

Kwaliteit van routes
Zorg dat fiets- en wandelroutes breed en veilig zijn en denk aan begroeiing voor verkoeling. Vermijd hekken of omwegen en leg de route aan als een ‘groene loper’ naar de entree.

Ervaring bij aankomst
Laat zien dat fietsers en wandelaars welkom zijn en niet tussen de auto’s door moeten laveren. Een watertappunt, duidelijke bewegwijzering en routing en eventueel kleedruimte helpen daarbij.

Goed en slecht praktijkvoorbeeld

Op veel bedrijventerreinen overheerst het gebruik van de auto: parkeerplaatsen dicht bij de ingang, fietsenrekken ergens achteraf of in de berm gestald. Medewerkers kiezen dan vanzelf voor de auto. Pas als je de infrastructuur verandert, verandert het gedrag mee.

Bij scholen daarentegen overheerst het fietsgebruik: fietsenstallingen dicht bij de ingang, autoparkeerplaatsen verder weg. Zodra studenten gaan werken veranderen de werkgever en de werkomgeving de norm en daarmee wordt het fietsgedrag niet voortgezet, een gemiste kans door een ondoordacht voorbeeld.

Geef de juiste boodschap af

Duurzame mobiliteit stimuleren begint met het bedrijfsterrein logisch en fietsvriendelijk in te richten. De toegangszone en entree geven elke dag een normerende boodschap af. Zorg dat die boodschap helder is: hier is de fietser welkom, de auto is enkel voor lange afstanden.

Wil je aan de slag? Begin eens met een rondje over het terrein en kijk: wat zegt de omgeving nú? En wat zouden we willen dat ze zegt? Wil je weten hoeveel werknemers op fietsafstand wonen en hoe je meer fietskilometers kan stimuleren? Overweeg dan een mobiliteitsscan. Bijvoorbeeld die van Klimaatplein partner Livemobility.  

Foto: Shutterstock

Gerelateerde artikelen

Renewi en Batenburg Techniek bundelen krachten voor duurzame laadinfrastructuur

CO2-neutraal ondernemen

Waste-to-product specialist Renewi start een strategisch partnerschap met technologiebedrijf Batenburg Techniek. Doel van de samenwerking:...

Lees verder

Hoe werkt de gratis CO2 calculator voor bedrijven op het Klimaatplein?

CO2-neutraal ondernemen

Het Klimaatplein biedt bedrijven en instellingen al ruim 10 jaar een gratis CO2-calculator aan. Deze...

Lees verder

De Just Enough duurzame productwijzer: Welke kansen biedt het ondernemers?

CO2-neutraal ondernemen

Recent introduceerde de beweging Just Enough de Productwijzer. In samenwerking met het Britse Ethical Consumer...

Lees verder