Ziggo Dome kiest voor duurzame energie van energiecoöperaties
CO2-neutraal ondernemen
Sinds dit jaar is om | nieuwe energie de energieleverancier van de Ziggo Dome. Deze...
Ook bij festivals en evenementen staat duurzaamheid steeds meer centraal. Een positieve ontwikkeling die door veel bezoekers wordt gewaardeerd. Wat zijn de meest recente ontwikkelingen op dit gebied?
Flip Geurts is project manager bij UMEF (United Music Events Foundation) en spreekt veel verschillende spelers in de branche. “Er is een transitie in de markt gaande, organisaties verschuiven hun focus van het stimuleren van duurzaam gedrag van bezoekers, door bijvoorbeeld het heffen van statiegeld op drinkbekers, naar het duurzaam produceren van een festival”, aldus Flip. Deze verschuiving levert al snel meer op als het gaat om energiebesparing en vermindering van de CO2 uitstoot. Door na te denken over het inzetten van duurzamere leveranciers voor drankbevoorrading, intensief samen te werken met afvalverwerkingsbedrijven en het gebruik van hernieuwbare energie kan de impact op het milieu aanzienlijk worden verminderd.
Een aspect van festivals waar nog veel te winnen valt op het gebied van energiebesparing, en daarmee vermindering van de CO2-uitstoot, is verlichting. Een praktijkvoorbeeld van Jorn Kortooms (zelfstandig allround theatertechnicus) geeft de mogelijkheden goed weer: “Stel we nemen een prikkabel, je kent ze wel, een snoer met tien lampjes erin. Een prikkabel verbruikt per lampje 25 watt per uur. Dat is 10 maal 25 is 250 watt per uur voor een kabel. Meestal worden er meerdere kabels aan elkaar aangesloten. Een LED-prikkabel gebruikt echter 1 watt per uur per lampje, en dus 10 watt per kabel. Dat is nogal een verschil.”
Organisaties haken in op de trend om duurzamer te produceren en belangenpartijen juichen de ontwikkelingen toe. Er zijn verschillende partijen die ondersteuning en advies bieden ter bevordering van het duurzaam produceren van festivals en andere evenementen. Deze partijen hebben vaak de kennis en connecties in huis om een festival klimaatneutraal te maken. Liza Heykoop, marketingmanager bij FairClimateFund, legt dit uit; “wij berekenen de volledige CO2-uitstoot van het festival uit en adviseren de organisatie vervolgens waar er CO2 en dus meestal ook kosten bespaard kunnen worden. De onvermijdelijke restuitstoot kan dan vervolgens gecompenseerd worden met CO2 rechten. In ons geval komen deze rechten uit ontwikkelingsprojecten in India en Afrika. Op deze manier is een festival volledig klimaatneutraal op een eerlijke manier.” Partijen zoals UMEF, Green Key en Duurzame Evenementen Utrecht werken met behulp van scans en checklists waarmee een advies wordt gevormd. Voor de uitvoering van dit advies bieden ze vervolgens de ondersteuning en een netwerk aan contacten die de organisatie van dienst kunnen zijn.
Toch mag er nog wel wat meer transparantie komen en kennis worden gedeeld over de duurzame acties die festivals ondernemen. Zo is er nu nog op lang niet alle websites terug te lezen wat een festival precies op dit gebied onderneemt. Waarom festivals belangrijk zijn in het tegen gaan van klimaat verandering? Op festivals staan bezoekers open voor nieuwe ideeën en inzichten, alle zintuigen staan op de stand “ontvangen en beleven”. Het gaat niet alleen maar om kostenbesparing voor de organisaties. Het gaat er ook om dat bezoekers geïnspireerd naar huis gaan en deze inspiratie in hun eigen leven gaan toepassen. Door in deze branche het goede voorbeeld te geven wordt de duurzame gedragsintentie van bezoekers omgezet in actie.
Meer informatie over het organiseren van een duurzaam evenement vind u hier.
Foto: UMEF