Tweede Kamercommissie Klimaat en Groene Groei ontvangt oplossingen voor nakomen klimaatakkoord Parijs
Klimaatbeleid
De Tweede Kamercommissie voor Klimaat en Groene Groei ontving deze week een lijst met oplossingen...
Sinds de start 10 jaar geleden is het online klimaatactie platform Klimaatplein.com nu anderhalf miljoen keer geraadpleegd. Het zijn met name bedrijven en instellingen die gebruik maken van de inspiratie-website en daarmee de eigen uitstoot van broeikasgassen verminderen. Enkele bijzonderheden van het platform op een rij.
De missie van het Klimaatplein is het om bij te dragen aan minder opwarming van de aarde. Bedrijven en instellingen wordt geadviseerd hoe ze eigen verbruik van fossiele brandstoffen kunnen verminderen en meer duurzame energie zelf opwekken. Op die manier wordt minder uitstoot van het broeikasgas CO2 veroorzaakt.
De honderdduizenden organisaties die gebruik maken van het Klimaatplein lezen gemiddeld 1 minuut en 25 seconden informatie op de website en bezoeken gemiddeld 2,04 webpagina’s. Zestig procent van de anderhalf miljoen raadplegingen is een unieke bezoeker. Omdat er wekelijks nieuwe tips, nieuwsberichten en cases en worden geplaatst keren bezoekers regelmatig terug op het platform. Zo blijven ze op de hoogte van de laatste technologische ontwikkelingen om de eigen organisatie te verduurzamen.
Het Klimaatplein wordt niet gesubsidieerd door de overheid om haar informatie- en inspiratiefunctie uit te voeren. Tot nu toe is het vooral de markt die het Klimaatplein in stand houdt. Dat gebeurt door zogenoemde partnerschappen: bedrijven kunnen partner worden van het Klimaatplein waarmee zij zichtbaarheid verkrijgen op het platform. Middels deze ‘crowdfunding financiering’ kan het Klimaatplein haar unieke maatschappelijke functie vervullen.
Naast het online platform organiseert het Klimaatplein meer activiteiten om bedrijven en instellingen aan te sporen om de CO2-voetafdruk te verkleinen. Bijvoorbeeld door het organiseren van bijeenkomsten, het schrijven van een handboek CO2-neutraal ondernemen, het realiseren van online webinars en het mogelijk maken van onderzoeken naar gasloos ondernemen, CO2-beprijzing en nieuwe manieren van ondernemerschap.
Organisaties die het Klimaatplein bezoeken zijn nieuwsgierig naar hoe zij eigen uitstoot van broeikasgassen kunnen reduceren. Ze berekenen op het Klimaatplein de eigen CO2-voetafdruk en gaan vervolgens met het online 5-stappenplan op pad om zoveel mogelijk energieverbruik te verminderen en verduurzamen.
Dat het Klimaatplein nu anderhalf miljoen keer is geraadpleegd zegt iets over de populariteit van het thema: bedrijven en instellingen gaan zelf online op zoek naar oplossingen, en het Klimaatplein geeft ze een zetje mee. Deze populariteit is gestegen de afgelopen jaren. Vonden er vier jaar geleden 10.000 raadplegingen per maand plaats, nu zijn dat er ruim 20.000 per maand.