Familiebedrijf Van Schie pakt door met duurzaam ondernemen
CO2-neutraal ondernemen
Marcel van Schie, geboren in Delft, groeide op met ondernemen in zijn bloed: zijn vader...
“Dat we twintig jaar bestaan is in onze sector iets bijzonders”, valt directeur marketing van Climate Neutral Group, Arjen Struijk, met de deur in huis. “Daar zijn we heel trots op en dat vieren we met ons congres op 6 oktober. Bovendien zijn we dit jaar samengegaan met Anthesis Group, wereldwijd een van de grotere gespecialiseerde partijen voor duurzaamheidsadvies.”
Climate Neutral Group (CNG) is 20 jaar geleden ontstaan als kleine start-up vanuit een aantal bedrijven dat zich op CO2-compensatie en -reductie richtte, zoals Cool Flying, Face the Future en Business for Climate. Eerst onder de Nederlandse naam Klimaat Neutraal Groep, maar na vijf jaar ging het bedrijf verder onder de internationale naam Climate Neutral Group.
“Binnen CNG zag en zie je een enorme drive om het klimaatprobleem aan te pakken” zegt Arjen. “Om de opwarming van de aarde tot 1,5 graden te beperken voor toekomstige generaties. De afgelopen twintig jaar hebben we daar samen met meer dan 3500 bedrijven aan gewerkt. Onder het motto Van A tot Zero CO2. Dat heeft geresulteerd in meer dan 15 miljoen ton CO2 dat gecompenseerd is. Voor de komende jaren gaan we samen met Anthesis voor 3 gigaton reductie in 2030 wereldwijd.”
CNG helpt organisaties te verduurzamen aan de hand van vier stappen. Arjen: “We beginnen altijd met de CO2-footprint, die inzicht geeft in je uitstoot. Inmiddels hebben we meer dan 3500 CO2-voetafdrukken voor organisaties en producten gemaakt. Ook adviseren we over een reductiestrategie, de belangrijkste stap om het klimaatprobleem aan te pakken. Afhankelijk van het soort organisatie en product, productieproces, herkomst en distributie, is de reductiestrategie altijd maatwerk dat we pragmatisch opzetten.”
“Daarnaast kijken we naar de mogelijkheden voor CO2-compensatie voor de uitstoot die nog niet gereduceerd kan worden. Als bedrijven als vierde stap kiezen voor certificering van hun organisatie, producten of diensten, dan is het realiseren van reductie in lijn met het Klimaatakkoord van Parijs één van de belangrijkste criteria waaraan ze moeten voldoen.”
“Climate Neutral Certified is het eerste internationale certificerings-programma dat erkend wordt door ISEAL en door Milieu Centraal als ‘Topkeurmerk’ wordt gezien. Daar zijn we natuurlijk erg trots op. En we zijn een Certified B-corporation, een certificaat voor bedrijven met hoge standaard op het gebied van transparantie, duurzaamheid en ethiek.”
“We willen bedrijven graag inspiratie geven om hun CO2-uitstoot te verkleinen, ondanks alle crises waar we momenteel mee te maken hebben. Daarom is het thema van ons congres ook Crisis as the catalyst of change.
Crises kunnen tot het inzicht leiden dat iets niet meer werkt wat eerder wel werkte, of juist dat er iets anders is wat wel kan werken. Neem bijvoorbeeld thuiswerken en reisgedrag. We hebben gezien en geleerd door Corona dat werknemers in veel gevallen door meer thuiswerken effectiever zijn geworden en dat, indien goed ondersteund, het kan bijdragen aan de gezondheid. Ook is in veel bedrijven het internationaal werken doorgegaan met veel minder zakenreizen. Deze inzichten kunnen, mits je bereid bent om te leren, transformatie catalyseren. Vandaar het thema. Crisis is er genoeg op dit moment… laten we dan vooral kijken hoe we er beter uitkomen.
Ondernemers kunnen op het congres ontdekken hoe klimaatactie kan zorgen voor een duurzame toekomst van hun bedrijf. Want dat duurzaam ondernemen de enige oplossing voor de toekomst is, daar zijn we bij de Climate Neutral Group al 20 jaar van overtuigd!”
Wil jij je ook laten inspireren voor een duurzame toekomst? Bekijk het programma en meld je aan!
Praktijkvoorbeeld Klimaatneutraal ondernemen
60 jaar geleden startte de Vlaamse Willy Naessens zijn eigen bouwbedrijf. De firma is intussen uitgegroeid tot een onderneming met ruim 2.000 medewerkers en in 2021 klimaatneutraal gecertificeerd. Samen met toeleveranciers kijken ze waar en hoe het duurzamer kan. CO2 afvangen en injecteren in betonpanelen bijvoorbeeld. Of het betonmengsel optimaliseren met minder cement. Kris Vanrentergem, CSO van Willy Naessens: “We streven naar steeds meer innovatie, want we weten dat we moeten reduceren.” Hij vervolgt: “Wat ik anderen in de sector zou adviseren? Het start met je denkwijze. Kijk niet te veel naar de uitstoot, maar kijk wat je kunt doen om het te laten dalen. Duurzaamheid moet niet puur economisch zijn maar ook gedragen worden vanuit de mensen. Als wij met al onze medewerkers binnen Willy Naessens duurzamer kunnen opereren, dan straalt dat ook uit naar de rest van de maatschappij.”
Beweegredenen bedrijven om te verduurzamen
Grofweg gezien onderscheidt Climate Neutral Group de volgende duurzame drijfveren:
Het Verlangen, een intrinsieke motivatie bij bedrijven om duurzaam te worden. Deze klanten kwamen vooral in het begin 20 jaar geleden waren het vooral familiebedrijven, vanuit het idee van rentmeesterschap.
Een tweede motivatie om CO2 te reduceren is Moeten. Bedrijven reduceren en compenseren om te voldoen aan huidige en toekomstige wetgeving. Dit speelt natuurlijk al langer, bijvoorbeeld voor grote bedrijven op het gebied van energiebesparing. Maar wordt steeds actueler, bijvoorbeeld op het gebied van mobiliteit.
Met name op het gebied van reductie speelt de derde motivatiereden een rol: Verdienen. Met de hoge energieprijzen is dit relevanter dan ooit. En de durzame bouwsector kan bijvoorbeeld profiteren van een gunningsvoordeel bij aanbestedingen.
Tenslotte speelt Vernieuwen een rol. Innovatie gaat hand in hand met reductie. Vooral in de maaksector en bij foodproducten speelt dit een rol.