De do’s en don’ts van groen ondernemen

CO2-neutraal ondernemen

De do’s en don’ts van groen ondernemen

Tijdens een partnerbijeenkomst van het Klimaatplein is door drie werkgroepen gesproken en gediscussieerd over het thema ‘Groen ondernemen’. Besloten is om de do’s en don’ts van de drie werkgroepen met een ieder die geïnteresseerd is in groen ondernemen te delen:

Werkgroep 1: Thema Groen ondernemen en Marketing

Belangrijke Do’s voor marketing bij groen ondernemen zijn:
– Omschrijf helder de kracht van het groene product,
– Zet je netwerk in,
– Opereer lokaal,
– Ken je markt,
– Zoek de juiste partners,
– Deel informatie,
– Maak het thema groen ondernemen leuk en inspirerend en
– Ben transparant.

Belangrijke Don’ts zijn:
– Ben niet vaag over je propositie,
– Een groen product moet, uiteindelijk, niet duurder zijn dan het ‘grijze’ alternatief,
– Leg niet te veel nadruk op commercie,
– Zorg voor een niet ál te lange ROI en
– Ben niet moralistisch in je communicatie over je groene propositie.

Werkgroep 2: Thema Wat wil de markt?

Belangrijke Do’s voor een succesvolle groene marktintroductie zijn:
– Luister goed naar de wensen van je klant en vul samen de toekomst in,
– Koppel zichtbaar en concreet Planet aan Profit,
– Maak groen ondernemen niet te moeilijk en ontzorg de klant hierbij,
– Neem ook je medewerkers mee en maak ze bewust van de nieuwe groene propositie en
– Communiceer transparant en open naar de markt.

Belangrijke Don’ts:
– Ben niet te moralistisch richting de markt en
– Doe niet aan greenwashing (alleen groene stroom maakt nog geen groene organisatie).

Werkgroep 3: Thema Betrekken van medewerkers bij groen ondernemen

Belangrijke Do’s voor het betrekken van medewerkers bij groen ondernemen zijn:
– Prikkel je collega´s,
– Biedt concreet handelingsperspectief en
– Laat je collega’s het zelf bedenken

Belangrijke Don’ts:
– Leg collega’s niet iets op en
– Ben niet inconsequent in eigen beleid en handelingen met betrekking tot groen ondernemen.

 

Bekijk hier het filmpje van de partnerbijeenkomst van het Klimaatplein.

Gerelateerde artikelen

“Balanceren tussen zorg voor milieu, klantwensen en gezond bedrijfsresultaat”

Praktijkverhalen

Met bijna 40 man personeel en 10 bestelbussen voorziet Bakkerij Remmerswaal uit Schiedam dagelijks zo’n...

Lees verder

Familiebedrijf Van Schie pakt door met duurzaam ondernemen

CO2-neutraal ondernemen

Marcel van Schie, geboren in Delft, groeide op met ondernemen in zijn bloed: zijn vader...

Lees verder

Ondernemen in deze duurzaamheidstransitie? Zo doen anderen dat.

CO2-neutraal ondernemen

De podcast ‘De duurzaamheidstransitie’ zend inmiddels al 12 weken op rij iedere week een gesprek...

Lees verder