Nieuwe LED verlichting zet de Nachtwacht in duurzaam licht
Energiebesparing
Het Rijksmuseum te Amsterdam heeft een belangrijke stap gezet in de verduurzaming van haar verlichting....
‘Ga eens praten met GoAbout of XXImo,’ adviseert onderneemster Elske van de Fliert van Zero-E mij op Klimaatplein. Ik zoek een mobiliteitsapp die mij niet alleen de snelste weg van A naar B wijst, maar ook de keuze biedt tussen de duurzaamste en voordeligste route.
Hoe mijn zoektocht naar duurzaam vervoer via een drempelverlagende app uitkomt bij een provider van menselijke ontmoetingen …
‘Voor het klimaat is elk alternatief voor de auto beter dan de auto,’ stelt de directeur van XXImo, Patrick Bunnik. ‘Wij bieden de gebruiker de keuze tussen de efficiëntste, snelste en duurzaamste weg van A naar B.’ Met de XXImo-kaart kun je kiezen uit 24 verschillende vervoermiddelen. Met behulp van de app stap je vanuit je eigen auto, huur- of leaseauto over op de metro, OV-fiets of trein.
Overigens is de doelgroep van XXImo niet primair de energiebewuste klant maar de zakelijke reiziger in het algemeen. Als voormalig CEO van REPAY, aanbieder van de Visa GreenCard, ontdekte Bunnik dat de energiebewuste reiziger als doelgroep te klein is. Met de huidige kaart ontzorgt hij alle zakelijke reizigers; bij het afwegen van duurzame vervoersopties vooraf en bij de administratieve afhandeling na afloop van de reis.
GoAbout ontwikkelt software voor organisaties zoals XXImo, NS en nieuwkomer IkBenHopper.nl (zie illustratie) en biedt op internet een gratis reisplanner aan met reisalternatieven van deur-tot-deur. Je kunt deze alternatieven net als bij XXImo vergelijken op prijs, aantal overstappen en snelheid. Echter, bij GoAbout kun je je CO2-uitstoot per reis al voor vertrek afwegen, zodat je je keuze hierop kunt aanpassen. En je kunt ook kiezen voor fietsen vanaf of naar het station. Vervolgens ontvang je wekelijks een overzicht van je reizen, de kosten voor je portemonnee en het klimaat.
‘Heb ik nog wel een auto nodig?’ vraag ik de oprichter van GoAbout, Jacco Lammers. ‘Helaas wel,’ verzucht hij. Helaas omdat de auto nog steeds de meest vervuilende schakel is in het zakelijke verkeer. Hoewel er ruimschoots betaalbare vervoersalternatieven zijn zoals SnappCar, OV-fiets en trein, zijn de spreiding van aanbieders en de snelheid, waarmee je overstapt niet optimaal. Zo heb je niet altijd voldoende tijd om de sleutel van een deelauto af te halen en rijdt het OV in noordelijke provincies minder vaak. Ook Bunnik van XXImo bekent dat hij zijn auto niet graag de deur uit zou doen.
Nieuwsgierig naar welke mobiliteitskaart of -app je als zakelijke reiziger nodig hebt om een duurzame vervoerskeuze te maken, raadpleeg ik SocialCompare. Deze site vergelijkt zes mobiliteitskaarten, waaronder XXImo en de NS-Business Card. Voor mij bekende kaarten zoals MKB brandstof en de ANWB tankpas ontbreken, waarschijnlijk omdat ze vooral brandstof leveren.
Reisbalans versus XXImo
Reisbalans scoort op deze site samen met XXImo het hoogst. Deze dochter van Achmea richt zich vooral op grote organisaties met een leasewagenpark. ‘Wij bieden geen kaart, maar zijn een brede mobiliteitsprovider,’ legt Sandra de Geeter mij telefonisch uit. Via een mobiliteitsapp verzorgt Reisbalans declaraties van OV-reizen, lease- en huurauto’s en helpt werknemers bewuster hun reizen te plannen via een bonus- en malussysteem.
XXImo richt zich niet alleen op leaserijders van grote organisaties maar ook op het MKB. Een derde van de 52.000 kaarthouders is volgens Bunnik eigenaar van een eenmanszaak of ZZP-er.
NS-business Card
De NS-Business Card richt zich op de OV-reiziger in de breedte, zowel op groot, midden als kleinbedrijf, en heeft in het totaal 285.000 kaarthouders. ‘Met de gratis kaart stimuleert NS de zakelijke reiziger om van de (lease)auto over te stappen op het OV,’ aldus Hugo Houppermans van NS Zakelijk. ‘Om vervolgens the last mile per OV-fiets of GreenWheels af te leggen.’
De kaart scoort volgens SocialCompare lager dan Reisbalans of XXImo vanwege het serviceniveau aan grotere werkgevers, maar is voor de incidentele en frequente, kleine OV-reiziger met weinig service-eisen de voordeligste keuze.
‘Heb je nog wel een boekhouder nodig?’ vraag ik aan Patrick Bunnik. Op hun site zie ik dat je met de XXImo-kaart niet alleen kunt tanken en parkeren, maar ook auto’s huren en vliegtickets of flexplekken boeken. Kun je als ondernemer bijvoorbeeld ook kantoorinkopen doen bij Office Centre of Bol.com? Het lijkt me voor de BTW-administratie super handig als je zoveel mogelijk uitgaven op één factuur ontvangt. Volgens Bunnik kan dit binnenkort. Alleen is hij met deze bedrijven nog bezig om de weergave op de factuur goed te krijgen.
De NS-Business Card blijft, volgens Houppermans, vooral het switchen tussen vervoersalternatieven faciliteren. Bijvoorbeeld door het inchecken met je mobiele telefoon of bankpas, waarmee recent de eerste experimenten zijn gestart.
Duizelend van alle mogelijkheden bekijk ik de Tegenlicht uitzending ‘Het einde van bezit’. Hierin vertelt architect Thomas Rau dat een product slechts een ‘tijdelijke opslagvorm van grondstoffen’ is. Stel dat we geen lampen meer kopen maar ‘licht’? En dat de provider niet alleen zorgt voor energie, maar ook voor terugname van grondstoffen, inclusief CO2?
Philips experimenteert al met dit model op Schiphol. Ineens blijken lampen veel langer mee te gaan en nog hernieuwbaar ook. Stel nu eens dat we geen auto of fiets meer kopen, maar ‘verplaatsing’ of ‘ontmoeting’, waar brengt ons dat dan?
Hier vindt u meer tips over brandstofbesparing en duurzame mobiliteit.