Familiebedrijf Van Schie pakt door met duurzaam ondernemen
CO2-neutraal ondernemen
Marcel van Schie, geboren in Delft, groeide op met ondernemen in zijn bloed: zijn vader...
Eind 2018 werd een lokale Green Deal gesloten, waarin afspraken zijn vastgelegd voor de verduurzaming van de bedrijventerreinen Kraaiven en Vossenberg in Tilburg. Frank de Bruijn is projectleider circulariteit op het gebied van reststromen: “Ik laat ondernemers met elkaar kennismaken als goede buur. Daar heb je meer aan dan een verre vriend.”
De green deal gaat voor een groot deel over duurzaamheid, maar dit is volgens Frank niet genoeg: “Minder energieverbruik, betere isolatie en slimmer stoken is belangrijk en slim, maar restwarmte van je buurman pakken is vaak veel slimmer. Toch blijft dat principe van circulariteit onderbelicht, en met de green deal proberen we dat te veranderen.”
Circulariteit gaat kort gezegd over hergebruiken van grondstoffen afkomstig uit reststromen. Bij bedrijf A komt warmte vrij tijdens het productieproces, en bedrijf B kan die warmte goed gebruiken. Dat bedrijf houdt zand en stenen over als reststof, en dat komt bij bedrijf C weer van pas. “Zo maak je allemaal kleine loopjes, waarmee je een gesloten systeem creëert. En dat willen we op de bedrijventerreinen hier ook gaan doen.”
Dat het kan, blijkt uit de verschillende succesvolle projecten die er in Brabant al zijn, laat Frank enthousiast weten. Zo is in Cuijk een warmte- en elektriciteitsnet in ontwikkeling en al deels aangelegd, waarmee bedrijven elkaar direct warmte en energie leveren. In Moerdijk loopt een succesvol project, waar onder andere een vergister, een kaarsenmaker en een coatingbedrijf elkaar helpen.
Een ander groot project loopt in Almere: Upcycle City 2.0. Hierbij stemmen bedrijven hun (rest)stromen op elkaar af, zodat ze minder fossiele grondstoffen hoeven te gebruiken. Het is een omvangrijk project waarbij onder meer de gemeente, een vergister, tuinders en een betoncentrale bij betrokken zijn.
Het antwoord op de vraag waarom je hier als ondernemer mee aan de slag wilt, is volgens Frank duidelijk: “Je verzekert jezelf van een toekomst en bent de concurrentie voor. Uiteindelijk moet iedereen namelijk, want de overheid wil het: we moeten van het gas af en mogen steeds minder reststoffen hebben. Dit project is dan een mogelijkheid om tien jaar vooruit te kijken en je toekomst veilig te stellen.”
Maar er zijn meer voordelen: het is een kans om aan klanten te laten zien dat je stappen maakt in duurzaamheid en circulariteit en helpt dus je eigen marketing. Daarbij biedt het financiële kansen: “Arbeid, grond en onroerend goed worden niet goedkoper, en automatiseren kent ook grenzen. Energie en grondstoffen vormen een aardige kostenpost en zijn dus een van de weinige zaken waar je dan nog flink kan besparen.”
Het is niet eenvoudig is om deze vergroeningsslag te maken, geeft Frank toe. “Maar uiteindelijk heeft iedereen er profijt van, en wij proberen dat aan te jagen. Dat lukt niet in één dag, want we moeten echt op een andere manier gaan nadenken en naar (rest)stromen gaan kijken. De kan daarbij helpen.”
“Bovendien ben je als ondernemer logischerwijs vooral bezig met je core business en weet je soms niet eens welk bedrijf er twee deuren verderop zit,” bekent Frank. “Er is vaak ook weinig capaciteit om hierover na te denken. Daar is een belangrijke, ondersteunende rol voor ons weggelegd.”
“Daar zijn we trouwens al mee bezig: we gaan nu al langs bij bedrijven om te kijken welke interne slagen ze nog kunnen maken. Denk aan verlichting of isolatie. Je hebt als ondernemer overigens ook de wettelijke plicht om hiermee aan de slag te gaan.”
Toch wil Frank meer: “We inventariseren gelijk welke energie er binnenkomt, wat eruit gaat en welke reststromen er zijn. Daarvoor nodigen we ondernemers ook uit, en in september willen we hier een workshop over organiseren. Een volgende stap is om te kijken wat ze voor elkaar kunnen betekenen. Want dat is wat we uiteindelijk willen, toch? Een goede buur waar je wat aan hebt!”
Dit artikel is geschreven i.o.v. stichting MOED Tilburg