Ziggo Dome kiest voor duurzame energie van energiecoöperaties
CO2-neutraal ondernemen
Sinds dit jaar is om | nieuwe energie de energieleverancier van de Ziggo Dome. Deze...
De populariteit van de fiets als vervoermiddel in de stad en nabije omgeving neemt wereldwijd toe. Steden proberen het lokale verkeer beter te structureren en de lucht schoner te maken. Stedelingen zoeken betaalbaar vervoer en willen gezonder leven in een wereld met minder broeikasgassen. Prettige en veilige fiets-infrastructuur is dan essentieel voor het ondersteunen van aangenaam en veelvuldig fietsgebruik.
Belangrijk is dat er fietsnetwerken zijn met goed verlichte, met bomen omzoomde fietspaden. Hoe directer en onderling verbonden de fietspaden zijn, hoe beter. Ook goed ontworpen kruispunten, rotondes en punten, waar fietsen en auto’s elkaar ontmoeten dragen bij. Toegang tot het openbaar vervoer, beveiligde fietsenstallingen, programma’s voor deelfietsen en douches op de werkplek dragen ook bij om de keuze voor de fiets te vergemakkelijken.
Op de plaatsen waar fietsen gedijt, vullen programma’s en beleid de fysieke infrastructuur aan. Strengere aansprakelijkheidswetten beschermen mensen op twee wielen. Cijfers uit ’s werelds fietshoofdsteden zijn overtuigend. In Denemarken vindt 18 procent van de lokale verplaatsingen op twee wielen plaats en in Nederland 27 procent – met vrijwel geen uitstoot van broeikasgassen.
De vicieuze cirkel is duidelijk: met meer infrastructuur komen er meer fietsrijders. Hoe meer fietsen er door een stad rijden, hoe meer rendement het de investeringen oplevert. Inclusief de gezondheidsvoordelen voor lichaam, geest en schone lucht!
5,5 procent van de stedelijke reizen over de hele wereld wordt op de fiets voltooid. In sommige steden was het aantal fietsreizen in het totaal meer dan 20 procent. Stel dat het gemiddelde aantal nog stijgt van 5,5 procent tot 7,5 procent van de stedelijke verplaatsingen wereldwijd in 2050. Dan worden 2,2 triljoen gereisde passagiersmijlen gefietst waarmee 2.3 gigaton CO2-uitstoot wordt vermeden. Door fietsinfrastructuur te bouwen naast bestaande autowegen, kunnen gemeentelijke overheden en belastingbetalers 400 miljard dollar aan besparingen realiseren over dertig jaar en 2,1 biljoen dollar aan levenslange besparingen.
Zo is de fiets een oplossing voor heel veel meer, dan alleen een middel om van A naar B te komen.
In Nederland is het initiatief Ring-Ring > actief dat samen met haar partners voordelen koppelt aan fietskilometers. Werkgevers fietsen bijvoorbeeld samen met hun medewerkers voor goede doelen. En inwoners van steden fietsen voor lokale initiatieven waarbij de fietser bij aangesloten ondernemers 100 fietskilometers kan inwisselen voor een leuk voordeel. Een win-win-win voor alle betrokkenen.
Meer weten over de mogelijkheden van fietsen en duurzame mobiliteit? Bekijk de praktische oplossingen en mogelijkheden voor uw organisatie op het Klimaatplein.
Op zoek naar meer klimaatoplossingen en een wetenschappelijke onderbouwing daarbij? Bestel dan het boek van Project Drawdown.
Foto: Shutterstock.com