
CO2-impact van bouwproces, materialen én gebruik nieuw gebouw
CO2-neutraal ondernemen
Om inzicht te krijgen in manieren om CO2-uitstoot te verlagen – binnen de kaders van...
Hoeveel CO2 een bedrijf uitstoot hangt af van verschillende factoren. Bijvoorbeeld van het aantal medewerkers, de typen vervoersmiddelen, de bedrijfsruimte en het dataverkeer. Voor uitstoot die je (nog) niet kunt vermijden of verminderen bestaat een oplossing: CO2-compensatie.
Met het compenseren van CO2 kun je zo groot of zo klein beginnen als je zelf wilt. Als eerste stap kun je de uitstoot van je bedrijf (globaal) in kaart brengen. Maar dat hóeft niet. Je kunt je compensatie namelijk ook op een ander uitgangspunt baseren. De uitstoot van een gemiddeld bedrijf bijvoorbeeld. Een percentage van je omzet. Of het budget dat je beschikbaar hebt.
Dat kan betekenen dat je niet de gehele restuitstoot van bijvoorbeeld je wagenpark of vliegreizen compenseert, maar een gedeelte. Als je daar helder over communiceert, begrijpen stakeholders waarom je voor welke optie je hebt gekozen.
Om de CO2-uitstoot van jouw bedrijf aan te pakken, kun je zelf een budget bepalen dat je jaarlijks wilt besteden aan het verwijderen van CO2. Voor deze praktische en haalbare methode wordt vaak gekozen.
In de praktijk komen de kosten om bedrijfsuitstoot te compenseren bijna altijd uit op 1 tot 3 procent van de bedrijfsomzet. Je kunt dus je bedrijfsomzet als uitgangspunt nemen. Je hoeft je uitstoot dan niet uit te rekenen, maar kunt zó starten.
Een mkb-bedrijf in Europa stoot gemiddeld 67 ton CO2 uit. Als je dit getal als referentie aanhoudt, kun je zelf bepalen welke hoeveelheid CO2 jij wilt compenseren. Het gemiddelde in de markt geeft je daarbij houvast.
Als je een globale telling maakt van de uitstoot van je bedrijfsruimte, vervoersmiddelen en medewerkers heb je een solide uitgangspunt voor compensatie. Het bedrag dat nodig is om die uitstoot te verwijderen, wordt dan je jaarlijkse compensatiebudget.
Als jouw bedrijf CSRD-plichtig is, moet je rapporteren over jouw CO2-uitstoot en die van je ketenpartners én over de maatregelen die jij neemt om uitstoot te reduceren en/of compenseren. Ook als jouw eigen bedrijf niet onder de CSRD valt, zul je er vroeg of laat mee te maken krijgen. Partijen in jouw keten die wél moeten rapporteren zijn namelijk verplicht om de uitstoot van al hun ketenpartners te vermelden. Verder is het voor banken en andere financiers steeds vaker een vereiste dat een aanvrager CO2-uitstoot compenseert. Ook bij aanbestedingen is het van grote meerwaarde als je kunt aantonen dat jouw bedrijf CO2-uitstoot compenseert.
Vragen of advies?
Heb je vragen of wil je advies? Neem dan contact op met ecommit. Of je nu al langere tijd bezig bent met verduurzaming of je aan het oriënteren bent op de mogelijkheden, ecommit heeft altijd een passende oplossing.