Klanten verwachten van bedrijven inzet op ecologische transitie

CO2-neutraal ondernemen

Een meerderheid van de Nederlanders wil een gezonde economie die klimaatneutraal, circulair en inclusief is, met eerlijke en transparante handelsketens. Op het gebied van energie en maatschappij geldt zelfs dat duurzame kantelpunten binnen handbereik zijn. Dit concludeert Triodos Bank op basis van een representatief onderzoek onder 1.048 Nederlanders. Bedrijven mogen erop rekenen dat klanten duurzaamheid niet alleen snappen maar zelfs in meerderheid verwachten dat een bedrijf haar best doet om energie- en materiaalverbruik te beperken en zo de ecologische transitie te versnellen.

Hans Stegeman, hoofdeconoom bij Triodos: “Volgens de transitiewetenschap is voor een sociale normverschuiving een significante minderheid van de bevolking nodig. Het omslagpunt ligt gemiddeld rond de 25%. Na zo’n kantelpunt ontstaat een nieuwe norm, waardoor een transitie werkelijkheid wordt. Een aantal cruciale duurzaamheidstransities is veel dichterbij dan we zelf hadden verwacht. De transitiemeters op het gebied van energie en maatschappij staan bijvoorbeeld al op 22%. Dit percentage is een optelsom van mensen die hun gedrag al hebben aangepast of van plan zijn hun gedrag aan te passen naar gedrag dat je na de transitie zou verwachten. Zo vliegt bijna de helft van de Nederlanders al minder of helemaal niet meer om de CO2-uitstoot te verlagen.”

Rol bedrijven bij ecologische transitie

Uit het onderzoek van Triodos Bank blijkt dat de meeste Nederlanders vinden dat vooral bedrijven verantwoordelijk zijn voor het verminderen van de CO2-uitstoot (75%). De overheid (35%) en consumenten (34%) worden in mindere mate hiervoor verantwoordelijk geacht. Nederlanders die vinden dat de CO2-uitstoot in Nederland sneller omlaag moet, vinden vaker dat alle actoren hun rol moeten pakken om deze transitie te bewerkstelligen, maar leggen ook primair de verantwoordelijkheid bij bedrijven.

Als bedrijf de CO2-uitstoot verminderen? Volg dit 5-stappenplan.

Rol bedrijven bij lokale sociale cohesie

Nederlanders hechten ook grote waarde aan verbinding met hun buurt of gemeenschap. Die transitie scoort heel hoog qua steun. MKB bedrijven hebben vaak sterke wortels in de lokale gemeenschap (en als ze die nog niet hebben, zouden ze kunnen overwegen die te versterken). Als MKB’er lijkt de les uit het onderzoek dat je ook als bedrijf moet proberen betrokken te zijn bij de directe omgeving en waar mogelijk sociale cohesie te bevorderen. Dat kan bijvoorbeeld door een sterke band met klanten aan te gaan, lokaal in te kopen of het lokaal verenigingsleven financieel te steunen.

Meer weten over conclusies van het onderzoek of het rapport doornemen? Klik dan hier.

Beeld: Shutterstock

Gerelateerde artikelen

Meten en rapporteren van emissies van broeikasgassen

CO2-neutraal ondernemen

Het jaarlijks meten en rapporteren van scope 1 en 2 emissies van broeikasgassen is eigenlijk...

Lees verder

“Balanceren tussen zorg voor milieu, klantwensen en gezond bedrijfsresultaat”

Praktijkverhalen

Met bijna 40 man personeel en 10 bestelbussen voorziet Bakkerij Remmerswaal uit Schiedam dagelijks zo’n...

Lees verder

Familiebedrijf Van Schie pakt door met duurzaam ondernemen

CO2-neutraal ondernemen

Marcel van Schie, geboren in Delft, groeide op met ondernemen in zijn bloed: zijn vader...

Lees verder