Luchtsmering helpt uitstoot van broeikasgassen in maritieme sector verminderen

Energiebesparing

De enorme hoeveelheid energie die nodig is voor het aandrijven van grote cruiseschepen en koopvaardijschepen, maakt dat rederijen en scheepsontwerpers altijd op zoek zijn naar manieren die de brandstofkosten verlagen. Een recente innovatie, waarbij de luchtcompressor- en blowertechnologie van Klimaatplein partner Atlas Copco wordt gebruikt, is ‘luchtsmering’.

Minder rompweerstand

Met luchtsmering wordt de rompweerstand verlaagd en de energie-efficiëntie verbeterd. Silverstream Technologies is het eerste bedrijf dat brandstofbesparingen aantoont met behulp van hun gepatenteerde Silverstream®-systeem.

“Luchtsmering helpt onze klanten tot 8% brandstof te besparen op grotere schepen”, aldus Noah Silberschmidt, CEO at Silverstream Technologies. Het in Londen gevestigde Silverstream Technologies gebruikt olievrije schroefblowers van Atlas Copco voor zijn innovatieve brandstofbesparende luchtsmeringstechnologie, die het bedrijf toepast bij zeeschepen.

Betrouwbaarheid en kracht van ZS-blowers

Het luchtsmeersysteem van Silverstream Technologies maakt gebruik van een reeks zorgvuldig gepositioneerde air release units (ARU) op de scheepsromp nabij de boeg. Van daaruit wordt een tapijt van microbellen gelegd. Dit tapijt vermindert de luchtweerstand en minimaliseert de hoeveelheid brandstof die nodig is voor de voortstuwing van het schip.

Aangewezen als een ‘innovatieve technologie’ binnen de Energy Efficiency Design Index (EEDI) van de Internationale Maritieme Organisatie, wordt het Silverstream®-systeem door velen gezien als een integraal onderdeel van de toekomst van de scheepvaart voor vermindering van uitstoot van broeikasgassen.

De spil in het systeem is betrouwbare luchtcompressortechnologie. “Het systeem is afhankelijk van een constante en betrouwbare toevoer van perslucht”, legt Stephen Potts, Head of Supply Chain bij Silverstream, uit. “De olievrije schroefcompressoren van Atlas Copco, type ZS55 bieden ons dit met een juiste combinatie van kosten, prestaties en betrouwbaarheid.”

Stem luchtstroom af op vaarsnelheid

Waarom zou je een volledige luchstroom genereren als je met lage snelheid vaart? Dat zou een verspilling van energie zijn. Om die reden zijn de ZS-schroefblowers uitgerust met Variable Speed ​​Drive-technologie (VSD): u kunt uitstekend een ‘optimale flow demand curve’ volgen en uw flow afstemmen op uw vaarsnelheid. De frequentieregeling helpt bij een verdere optimalisatie van de energie-efficiëntie.

“ZS-blowers bieden ons betrouwbaarheid en lucht die vrij is van verontreiniging.” zegt Stephen Potts, Head of Supply Chain bij Silverstream

Efficiënte werking ondersteunt milieubeleid

De efficiëntie van het persluchtsysteem was belangrijk. Als brandstofbesparende maatregel is luchtsmering effectiever wanneer de gebruikte compressoren of blowers zelf zeer efficiënt zijn. Voorts voorziet Atlas Copco > in een snellere terugverdientijd met een juiste balans tussen CAPEX en OPEX voor Silverstream Technologies en zijn klanten.

Omdat de lucht uit het luchtsmeersysteem direct in de oceaan rond het schip komt, is het vanuit milieuoogpunt ook belangrijk ervoor te zorgen dat de luchtuitvoer geen verontreinigende stoffen bevat. Stephen Potts legt uit: “Het olievrije ZS-systeem is perfect voor Silverstream, omdat het betrouwbaar is en geen uitstoot van schadelijke stoffen heeft, en zo de sterke milieupositie van het bedrijf ondersteunt”

Gerelateerde artikelen

Vijf tips voor het energiebewust koelen van je bedrijf

Energiebesparing

Met een opwarmende aarde wordt het steeds verleidelijker om voor de hete zomers een airco...

Lees verder

Meer doen dan wegwerken E, F en G labels om klimaatdoelen te halen

Praktijkverhalen

Sjoerd Klijn Velderman verduurzaamde zelf zijn meer dan honderd jaar oude huis: er werd isolatiemateriaal...

Lees verder

5 Tips voor bedrijven om netcongestieprobleem op te lossen

Energiebesparing

Er liggen flink wat uitdagingen rondom de duurzame energietransitie. Sinds enige tijd is daar het...

Lees verder