25 jaar Milieubarometer: milieu-monitoringtool voor duizenden ondernemers
CO2-neutraal ondernemen
Dit jaar bestaat de Milieubarometer 25 jaar. Adriaan van Engelen, directeur van initiatiefnemer Stichting Stimular,...
Omdat er in de wereld een chronisch tekort is aan grondstoffen is het uiterst noodzakelijk dat we naar alternatieve grondstoffen voor papier blijven zoeken. Als we die uit andere afvalstromen kunnen halen, is dat dubbele winst.’ Dat vindt Petra de Boer, commercieel directeur van Klimaatplein partner Ecodrukkers/de Toekomst. Haar drukkerij produceerde het boek ‘ Zakendoen in de nieuwe economie NextGen’ van Marga Hoek en drukte dit op papier van Schut Papier dat van tomatenplantvezels is gemaakt.
De Boer is er trots op dat ze deze, volgens haar, mooie, innovatieve papiersoort, heeft kunnen gebruiken. ‘We hebben het boek geproduceerd met een nieuw energiezuinig productieapparaat, met bio-inkten op plantaardige basis, zonder schadelijke oplosmiddelen, en geheel klimaatneutraal. Verder hebben we papier gebruikt van loof van tomatenplanten. Normaal gesproken wordt dat loof na de oogst als compost ingezet of verbrand. Dat is natuurlijk jammer, want daardoor kun je restmaterialen niet meer zo goed gebruiken. Schut Papier heeft samen met andere ondernemers, overheid, onderzoekers en het onderwijs naar een toepassing van dit restproduct gezocht. Zo worden de vezels nu gebruikt voor het maken van papier en de sappen als natuurlijke bestrijdingsmiddel ingezet. Dit papier is gewoon in Nederland geproduceerd. Dat scheelt transport en dus CO2-uitstoot. Daarnaast hebben wij het papier voor dit boek exact op maat gemaakt. Hierdoor voorkomen we verspilling.’
Ecodrukkers/ de Toekomst > werkt al sinds de oprichting klimaatneutraal, zonder het schadelijke oplosmiddel IPA en drukt met biologische inkten op recyclede- en FSC-papiersoorten. Daarnaast produceert de drukkerij op groene stroom uit Nederland uit zon en wind. De Boer gelooft heilig in dat concept. ‘Eind 2004 waren wij ervan overtuigd dat het produceren van duurzaam drukwerk de toekomst zou hebben. Zo investeerden wij als een van de eerste bedrijven in het zogenoemde Ecocolor drukprocedé van Heidelberg. Sommigen verklaarden ons voor gek dat we het risico aandurfden. Maar klanten waarderen de profilering als maatschappelijk verantwoorde onderneming zeer. Bovendien is de keuze voor milieuvriendelijk papier allang niet meer beperkt tot grijs kringlooppapier. Ook glimmend papier kan dat zijn’, aldus De Boer.
‘Eigenlijk zijn we heel toevallig met Schut Papier in contact gekomen. Zij hadden per e-mail een bericht verstuurd dat ze tomatenpapier gingen produceren en die e-mail kruiste toevallig net ons pad toen we met het boek over de nieuwe economie bezig waren. Qua planning kwam het ook wonderbaarlijk mooi uit en de klant had budget voor het gebruik van dit papier. Ook dat was belangrijk, omdat tomatenpapier duurder is dan recycled papier. Het is heel mooi dat dit soort initiatieven er zijn en we blijven die ontwikkelingen ook zeker volgen. Zo werken we bijvoorbeeld ook met papier uit landbouwafval en papier gemaakt van steengruis. Tegelijkertijd moet er eigenlijk een grotere stap worden gemaakt. Mijn oproep aan de papierindustrie: zorg dat je het aandeel papiersoorten met alternatieve vezels kunt verhogen. Dan wordt het breder beschikbaar, kan de productie van deze soorten stijgen en kun je verschil maken.’
Petra de Boer gaf bovenstaand interview aan de VNP (Koninklijke Vereniging van Nederlandse papier- en kartonfabrieken) naar aanleiding van de uitgave van het boek ‘Zakendoen in de nieuwe Economie, NextGen’.