Duurzaam ondernemen, top of flop?!

CO2-neutraal ondernemen

Wat is duurzaam ondernemen? Waarom zou een organisatie duurzaam ondernemen? De ene ondernemer speelt resultaatgericht in op wat ook wel de ‘hype’ van duurzaamheid genoemd wordt en ziet het als een commerciële kans. Voor een ander betekent duurzaam ondernemen actief een bijdrage leveren aan de samenleving door het op de markt zetten van een maatschappelijk verantwoord product, of het verduurzamen van het bedrijfsproces.

Overigens, een ‘hype’ kunnen we wat mij betreft duurzaamheid niet meer noemen… Tot tweemaal toe werd mij dit afgelopen week bevestigd door vrouwen die hun passie voor duurzaamheid actief delen. Waaronder door Annemarie Rakhorst – ik zag bij toeval dat zij de vorige bijdrage aan deze blog schreef – die vorige week op een event voor managend NL bevestigde dat de tijd dat duurzaamheid voor ‘geiten wollen sokken figuren’ was, voorbij is. En dat het oplevert, en dat zou ondernemers moeten aanspreken…

… spreekt dat ook aan? of waar wordt ú door aangesproken als het gaat over duurzaamheid? Gedreven door mijn verleden als marketing intelligence specialist, werd mijn aandacht afgelopen week getrokken door een artikel over de MKB segmentatie van Motivaction. Volgens Motivaction zijn er een zestal typen ondernemers te onderscheiden in het MKB; pragmatici, ontplooiers, jagers, experts, hoeders en einzelgängers. Is duurzaam ondernemen voor een Jager slechts een commerciële kans, en zou een Hoeder ook gevoelig zijn voor de druk vanuit de maatschappelijke omgeving? Of duurzaamheid überhaupt onderdeel is van de beschrijving van de MKB-typen, ik zou het niet durven zeggen.

Ik ben van mening dat een ondernemer niet meer om duurzaamheid heen kan. Duurzaamheid is niet soft of idealistisch, het is een noodzaak vanuit maatschappelijk oogpunt. Het einde van fossiele brandstoffen komt in zicht, en de opwarming van de aarde vraagt om schone en slimme oplossingen zodat generaties na ons ook nog een leven kunnen hebben zoals wij. Maar duurzaamheid biedt ook nieuwe commerciële kansen, daagt ons uit te innoveren en levert op. De Harvard Business School bevestigt dat op basis van onderzoeksresultaten; Bedrijven die duurzaam ondernemen hebben bijna 5 procent meer rendement dan bedrijven die dat niet doen!

Wat betekent duurzaam ondernemen voor u, hoe vult u dit als ondernemer in? Geef uw mening op de LinkedIn groep van het Klimaatplein!

Gerelateerde artikelen

Zo maakt aannemersbedrijf Van der Poel de overstap naar elektrisch rijden

Praktijkverhalen

Twee bedrijfsauto’s, twee heftrucks, een graafmachine van 3800 kilogram, drie personenauto’s en een vacuümunit. Allemaal...

Lees verder

Circulair inkopen van meubels: Zo doet de Universiteit Utrecht het

Praktijkverhalen

Eerst hergebruiken, dan tweedehands en dan pas nieuw meubilair inkopen dat aan de hoogste circulaire...

Lees verder

Onderneming Strijbosch streeft naar 40% lagere CO2-footprint

Praktijkverhalen

In het Brabantse Nistelrode is het bedrijf Strijbosch gevestigd. Strijbosch is een full-service partner voor...

Lees verder