Ziggo Dome kiest voor duurzame energie van energiecoöperaties
CO2-neutraal ondernemen
Sinds dit jaar is om | nieuwe energie de energieleverancier van de Ziggo Dome. Deze...
De Klerk is een ’early adopter’ als het gaat om duurzaamheid. De werkzaamheden in de branche (staalconstructie, waterbouw, materieelverhuur) zijn zeer energie-intensief en vaak moeilijk te verduurzamen. De Klerk werkt echter graag mee aan innovatieve initiatieven op zoek naar duurzame oplossingen. Het bedrijf is al op niveau 5 gecertificeerd van de CO2-Prestatieladder en heeft uitgebreide energiemonitoring. Met het CO2-beprijzingsonderzoek van het Klimaatplein >> hoopt de Klerk inzicht te krijgen in CO2-kosten én de volgende stappen naar klimaatneutraal.
De focus van het onderzoek was de hoofdwerkplaats van de tak ‘staalconstructie’ in Werkendam. Door elektriciteit en gas groen in te kopen werd al 277 ton CO2 voorkomen. De footprint die resteerde over 2018 was 74 ton. Die footprint is voornamelijk (96%) het gevolg van zakelijk verkeer met eigen bestel- en personenauto’s. Wanneer de uitstoot van deze locatie van De Klerk belast zou worden met een CO2-heffing (à €60 per ton CO2) zou dit een kostenpost zijn van € 4.450,-.
Benieuwd naar de CO2-voetafdruk van jouw bedrijf en de daarmee samenhangende CO2-kosten?
Bereken het hier eenvoudig zelf >
Er is een klimaatneutraal-advies opgesteld met energiebesparingsacties en mogelijkheden voor duurzame energie. De KAM-manager heeft deze maatregelen vervolgens voorgelegd aan de directie, inclusief de besparing op een eventuele CO2-belasting. Stap voor stap worden de maatregelen nu meegenomen in de plannen.
Ondanks dat de elektriciteit en gas groen ingekocht wordt, is het zinvol energie te besparen. De verlichting is direct aangepakt: de laatste T5-lampen zijn led geworden en ook in het nieuwe kantoor naast de werkplaats wordt alles led. Bewegingsmelders voor het magazijn en de buitenverlichting worden binnenkort geplaatst. Het ventilatiesysteem is beter ingeregeld en krijgt een timer.
De grote stappen worden geboekt door de energie van het laswerk terug te dringen. Hiervoor maakt De Klerk sinds een paar jaar gebruik van lasapparaten met invertertechniek die zuiniger zijn in gebruik. Inmiddels zijn bijna alle lasapparaten vervangen. Om het gasverbruik terug te dringen heeft de locatiemanager simpelweg de gaskraan dichtgedraaid. Alleen op écht koude dagen wanneer de warmtepomp niet voldoende warmte kan leveren wordt gas gebruikt om de vloerverwarming bij te verwarmen. De Klerk denkt na over een kachel op afvalhout.
Om brandstofverbruik van het wagenpark terug te dringen worden bij vervangen van de leasewagens duurzame varianten gestimuleerd. Eén medewerker is al om en heeft een elektrische auto. Elektrisch rijden blijft een uitdaging voor de Klerk vanwege de afstand naar projectlocaties en de beschikbaarheid van elektrische bestelwagens met veel laadgewicht. Ook kijkt het bedrijf daarom naar duurzame brandstoffen. De CO2-winst van biobrandstoffen kan oplopen tot 89%. Voor de zware heftrucks die gebruikt worden op de hoofdwerkplaats in Werkendam bestaan ook nog geen goede elektrische varianten.
Volgend jaar wordt het nieuwe kantoor gebouwd: een echte kans voor duurzaamheidsmaatregelen. De laatste ontwerpkeuzes worden nu bekeken. Dit dak zal in ieder geval sterk genoeg zijn voor zonnepanelen. De Klerk laat onderzoeken of de productiehal ook geschikt is voor zonnepanelen.
Ondanks dat veel maatregelen nog uitgevoerd gaan worden, wist De Klerk de footprint in 2019 al flink terug te dringen: van 74 naar 63 ton CO2. Het gevolg van minder zakelijke kilometers. Ook het elektriciteitsgebruik ging met maar liefst 15% omlaag. Deze ontwikkelingen zijn vooral het effect van andere werkzaamheden: projecten dichterbij en minder vraag voor een bepaald soort (energie-intensief) metaal. Door te blijven meten zijn deze ‘natuurlijke’ fluctuaties over de jaren beter te interpreteren en wordt het effect van besparingsinspanningen zichtbaar.
Met dank aan Carmen van den Berg van Stichting Stimular voor het begeleiden van De Klerk.