Familiebedrijf Van Schie pakt door met duurzaam ondernemen
CO2-neutraal ondernemen
Marcel van Schie, geboren in Delft, groeide op met ondernemen in zijn bloed: zijn vader...
Met bijna 40 man personeel en 10 bestelbussen voorziet Bakkerij Remmerswaal uit Schiedam dagelijks zo’n 400 afnemers van vers brood. In mei 1946 is de bakkerij opgericht en inmiddels staat de derde generatie van de familie Remmerswaal aan het roer. Duurzaam ondernemerschap speelt een belangrijke rol binnen het bedrijf. Directeur Richard Remmerswaal zegt hierover: “We willen op de juiste manier balanceren tussen de zorg voor het milieu, de belangen van onze klanten en medewerkers plus het streven naar een gezond bedrijfsresultaat”
“Het mooie is het dat zorg dragen voor milieu en klimaat vaak hand in hand gaat met kostenbesparingen. Minder energieverbruik betekent immers én minder CO2-uitstoot én lagere kosten”. Richard Remmerswaal noemt enkele door de bakkerij genomen maatregelen: “Onze bakkerij is uitgerust met LED verlichting welke op meerdere plaatsen zijn voorzien van bewegingsmelders zodat het licht niet onnodig brandt. In de bakkerij hebben we enkele speeddeuren om de temperatuur zo goed mogelijk te beheersen en onze vriezer is voorzien van een warmte-terugwin-installatie. Bij dit laatste wordt gebruik gemaakt van glycol die opgewarmd wordt door de restwarmte van de condensor. De verwarmde glycol stroomt via buizen onder de geïsoleerde ondervloer waardoor de koude zich niet verder kan verspreiden doordat er een koudebrug is gerealiseerd. Onze diepvriescompressor is voorzien van een warmtewisselaar. Deze verwarmt een tank van 500 liter water welke wordt gebruikt bij de krattenwasstraat en het huishoudelijk warm water. En zo kan ik nog wel even doorgaan”, vertelt Richard tevreden.
Op het dak van bakkerij Remmerswaal is een zonnepanelenpark geplaatst van 352 panelen. De hoeveelheid energie die hier wordt opgewekt is genoeg voor het verbruik van zo’n 40 huishoudens. De resterende stroom die nodig is voor het productieproces wordt groen ingekocht.
Richard gaat verder: “Al onze bedrijfsauto’s zijn uitgerust met EURO-6 motoren, dat bespaart op uitstoot en op brandstofkosten. De routes die de auto’s rijden worden zo efficiënt mogelijk ingericht om ook daarmee zoveel mogelijk brandstof te besparen. Wij maken in sommige gebieden gebruik van externe transporteurs zoals een PostNL voor de bezorging: ons brood wordt dan gecombineerd met andere productstroming wat aanzienlijk in het aantal zogenaamde foodmiles scheelt. In sommige gebieden leveren wij ook bestellingen af voor andere bakkerijen. Hierdoor hoeft er maar 1 auto een bepaald gebied in te rijden en ook dit scheelt weer in foodmiles.”
“Het is van belang dat we de hele keten met ons meekrijgen, want dan kunnen we nog meer positieve impact maken”, zegt Richard. “Onze toeleveranciers worden door ons gestimuleerd en geïnspireerd om duurzaam en innovatief te ondernemen. Traceerbaarheid van onze grondstoffen staat daarbij centraal. Al onze leveranciers zijn aangesloten bij Specsplaza en Riskplaza. Het doel is om een gesloten systeem van voedselveiligheid en de zorg voor mensen te waarborgen.
Ook circulariteit speelt bij ons een rol: karton en papier alsmede plastic wordt apart gehouden en gerecycled. De overproductie van dagverse producten wordt dagelijks door de voedselbank opgehaald. Afgekeurde producten en kruimels gaan naar hobbyboeren. Zo gaat niets verloren en dat is eigenlijk allemaal meer dan logisch”.